Kansallinen Liiga info

SM-liigasta Naisten Liigaksi ja edelleen Kansalliseksi Liigaksi

Naisten pääsarja järjestettiin ensimmäistä kertaa Naisten Jalkapalloliigan nimellä Suomen Palloliiton 100-vuotisjuhlavuonna. Sarja tunnettiin vuoteen 2006 asti Naisten SM-sarjana. Uudstunut sarja juhlisti paitsi Palloliiton yli 100-vuotista taivalta, myös naisten jalkapallon jatkuvaa kasvua. Naisten SM-sarjaa ehdittiin pelata 36 kautta. SM-sarjan menestynein joukkue oli HJK 22 mestaruudella.

Naisten Liigassa pelattiin kaudella 2007 kymmenen joukkueen kaksinkertainen sarja. Vuonna 2008 Naisten Liigassa pelasi ensimmäistä kertaa 12 joukkuetta. Vuonna 2009 käytössä oli sama sarjajärjestelmä. Sarjauudistuksen myös sarjajärjestelmä muuttui kaudeksi 2010. Kaudesta 2011 lähtien Naisten Liigassa pelattiin 10 joukkueen kolminkertainen sarja.

Kauden 2020 alla sarjan nimi muuttui Kansalliseksi Liigaksi. Kansallisen Liigan kymmenen joukkuetta pelaavat kaksinkertaisen sarjan. Tämän jälkeen jakaannutaan kahteen jatkosarjaan. Yläloppusarjassa pelaavat kuusi joukkuetta yksinkertaisen sarjan valmiin, kaksinkertaisen sarjan loppusijoitukseen perustuvan, kaavion mukaisesti. Neljä heikointa joukkuetta pelaavat kaksinkertaisen alaloppusarjan. Jatkosarjoissa pelataan alkusarjassa saatujen pisteiden mukaisesti.

Alaloppusarjan neljänneksi (koko sarjan 10.) jäänytjoukkue putoaa Naisten Ykköseen kaudeksi 2021ja alaloppusarjan 3. sijoittunut (koko sarjan 9.) karsii Naisten Ykkösen 2. sijoittuneen kanssa paikasta Kansallisesssa Liigassa 2021. Kaksiosainen karsinta aloitetaan Naisten Ykkösen joukkueen kotikentällä. Ottelut pelataan UEFA:n vierasmaalisäännön mukaisesti.

Kansallisen Liigan joukkueet kaudella 2020

FC Honka, Espoo (FC Honka)
Helsingin Jalkapalloklubi (HJK)
Ilves, Tampere (Ilves)