Kausi 2018-19

Tornion Palloveikot (ToPV)
Turun Pallokerho (TPK)
Zenith Myllypuro (Zenith), Helsinki

Futsal-Ykkönen pelataan kahdentoista joukkueen kaksinkertaisena sarjana. Sarjan sijalle 1 sijoittunut joukkue nousee Futsal-Liigaan kaudeksi 2019 – 2020.
Sarjan sijalle 2 sijoittunut joukkue karsii futsalliigapaikasta Futsal-Liigan sijalle 11 sijoittuneen joukkueen kanssa siten, että Futsal-Liigajoukkue aloittaa kotiottelulla.
Nämä ottelut pelataan paras kolmesta -järjestelmällä; kahdella voitolla saa futsalliigapaikan.

Ottelut aloitetaan lauantaina 18.3.2019, toinen ottelu pelataan sunnuntaina 19.3.2019 ja tarvittaessa kolmas ottelu pelataan lauantaina 23.3.2019.
Jos yksittäinen karsintaottelu päättyy tasan, pelataan 2 x 5 minuutin jatko-ottelu ja jos ottelu senkin jälkeen on tasan, voittaja ratkaistaan rangaistuspotkupisteestä potkaistavilla potkuilla FIFA:n futsalsääntöjen mukaan.
Mahdollisten hallien varausvaikeuksien vuoksi karsintaottelut voidaan pelata myös muina kuin edellä mainittuina päivinä tai eri järjestyksessä seurojen niin keskenään sopiessa.
Sarjassa sijoille 11 ja 12 sijoittuneet joukkueet putoavat alueellisiin Futsal-Kakkosen lohkoihin.

HUOM!!!
Futsal-Ykköseen kaudeksi 2016-2017 noussut Turun Pallokerho luopui kaudella 2014-2015 Futsal-Liigan karsintavaiheessa FC Kemiä vastaan pelattavasta karsintaottelusta - kilpailumääräysten mukaan liiton kilpailuissa ei voi luovuttaa. Sen vuoksi Palloliiton futsalvaliokunta päätti sulkea seuran Futsal-Liigasta ja pudottaa sen pelaamaan Turun piirin futsalsarjoihin - piirin päätöksellä TPK jatkoi Futsal-Kakkosessa. Silloisten sääntöjen mukaan seura ei voi nousta eikä karsia Futsal-Liigaan ennen kuin kaudelle 2020-2021. Saman säännön mukaan seura kuitenkin saattoi nousta Futsal-Ykköseen.
Jos kauden 2018 – 2019 sarjataulukossa runkosarjan päättyessä TPK olisi nousu- tai karsijapaikalla, sitä ei huomioida, vaan tälle paikalle nousee TPK:n takaa seuraava seura.