Sarjainfo

Naisten Liigaa vuodesta 2007

Naisten pääsarja järjestettiin ensimmäistä kertaa Naisten Jalkapalloliigan nimellä Suomen Palloliiton 100-vuotisjuhlavuonna. Sarja tunnettiin vuoteen 2006 asti Naisten SM-sarjana. Uudstunut sarja juhlisti paitsi Palloliiton yli 100-vuotista taivalta, myös naisten jalkapallon jatkuvaa kasvua. Naisten SM-sarjaa ehdittiin pelata 36 kautta. SM-sarjan menestynein joukkue oli HJK 22 mestaruudella.

Naisten Liigassa pelattiin kaudella 2007 kymmenen joukkueen kaksinkertainen sarja. Vuonna 2008 Naisten Liigassa pelasi ensimmäistä kertaa 12 joukkuetta. Vuonna 2009 käytössä oli sama sarjajärjestelmä. Sarjauudistuksen myös sarjajärjestelmä muuttui kaudeksi 2010. Kaudesta 2011 lähtien Naisten Liigassa pelattiin 10 joukkueen kolminkertainen sarja.

Kaudella 2016 Naisten Liigan kymmenen joukkuetta pelaavat kaksinkertaisen sarjan. Tämän jälkeen jakaannutaan kahteen jatkosarjaan. Yläloppusarjassa pelaavat kuusi joukkuetta yksinkertaisen sarjan valmiin, kaksinkertaisen sarjan loppusijoitukseen perustuvan, kaavion mukaisesti. Neljä heikointa joukkuetta pelaavat kaksinkertaisen alaloppusarjan. Jatkosarjoissa pelataan alkusarjassa saatujen pisteiden mukaisesti. Alaloppusarjan neljänneksi (koko sarjan 10.) jäänyt joukkue putoaa naisten Ykköseen kaudeksi 2017 ja alaloppusarjan 3. sijoittunut (koko sarjan 9.) karsii Naisten Ykkösen 2. sijoittuneen kanssa paikasta Naisten Liigassa 2017. Kaksiosainen karsinta aloitetaan Naisten Ykkösen joukkueen kotikentällä.

Kauden 2016 aikataulut

Naisten Liigan kaksinkertainen runkosarja alkaa 2.4. ja viimeinen kierros pelataan 20.8. Loppusarjojen otteluohjelmat julkaistaan tämän jälkeen, kun on tiedossa mitkä joukkueet kummassakin loppusarjassa pelaavat. Sekä ylä- että alaloppusarjat alkavat syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna ja ne pelataan päätökseen sunnuntaihin 9.10. mennessä.

Sarjassa pelaavat joukkueet 2016

Football Club Honka, Espoo