Keski-Suomen piiri

Turnaukset

TURNAUSLUVAN HAKEMINEN 2017

Kaikkiin piirin alueella järjestettäviin turnauksiin tulee hakea turnauslupa.
Turnauksen järjestämiselle tulee olla seuran hyväksyntä!!
Turnausluvan käsittelymaksu on 20,- €. Mikäli turnaus kuitenkin järjestetään ilman piirin lupaa, voidaan asia saattaa kurinpitovaliokunnan käsittelyyn.
Turnauslupaa on haettava viimeistään 2 viikkoa ennen turnausta.

Lasten ja nuorten valtakunnalliset turnauskriteerit Suomessa v. 2017:

Turnauslupa myönnetään piiristä seuran tekemän anomuksen perusteella. Turnauslupa tarvitaan myös korttelisarjoille/nappulaliigoille sekä muulle vastaavalle toiminnalle. Ulkomaisiin turnauksiin tai ulkomailla pelattaviin otteluihin osallistuminen edellyttää ilmoitusta piirille.

Ohjeet koskevat kaikkea Palloliiton jäsenseurojen, piirien ja liiton järjestämää pelitoimintaa.
Turnauksen järjestäjällä ei ole oikeutta tehdä turnaus tai Kaikki Pelaa – sääntöihin omia sovelluksiaan.

Ohjeet turnausten hyväksymiselle vuodelle 2017 ovat:

1. Noudatetaan oman ikäluokan Kaikki Pelaa – sääntöjä
2. Pelitapa ja sarjajärjestelmä (selvittävä hakemuksesta) tarjoavat kaikille tasaveroisen mahdollisuuden pelata (joukkueiden ottelumäärät). Turnauksen / kilpailun järjestäjä voi hyödyntää Palloliiton tasoluokitustyökalua tasaisten sarjojen luomiseksi.
3. Palkitseminen ei kohdistu joukkueisiin ainoastaan kilpailullisen menestyksen perusteella, sillä jokaisen mukana olevan joukkueen ja pelaajan osallistuminen on yhtä arvokasta. Ei rahapalkintoja.
4. Leikkimaailmassa pisteitä ei lasketa ja sarjataulukoita ei tehdä/julkaista. Tämä kohta on sääntö F9 ja sitä nuoremmille ikäluokille.
5. Turnausten peliaikamaksimi/joukkue/päivä ikäluokittain:

120min           E11 ja sitä nuoremmat
                      150min           D12 –D13
                      180min           C14 -

6. Turnauksella on nimetty jury, johon kuuluvat järjestäjän, yhden vierasjoukkueen ja erotuomareiden/peliohjaajien edustajat. Jury vastaa siitä, että turnauksessa noudatetaan Kaikki Pelaa – sääntöjä. Juryn tehtäviin kuuluu myös puuttua mahdollisesti esiintyvin rikkeisiin keskustelemalla yhdessä sääntöjen vastaisesti toimivan joukkueen vastuuhenkilöiden kanssa sekä tarvittaessa raportoida turnausluvan myöntäneelle piirille sääntörikkomuksista. Järjestäjän edustaja juryssa toimii samalla turnauksen Kaikki Pelaa - vastaavana (nimettynä turnausta hakiessa).
7. Turnausjärjestäjän tulee huolehtia tapahtuman turvallisuudesta (olosuhteet, tiedotus ensiavusta / lähimmästä sairaalasta) yhdessä osallistujien kanssa (joukkueiden omat huoltajat).
8. Pelien rinnalle suositellaan järjestettäväksi muutakin toimintaa, jotta turnaustapahtumista saadaan tapahtumaa korostava. Esimerkiksi taitoratoja, taitoesityksiä tai mielenkiintoisia teemainfoja pelaajille, valmentajille tai vanhemmille.
9. Turnausjärjestäjien tulee huolehtia, että leikkimaailmaikäisten tapahtumissa Pelinohjaajilla on käytössä vihreät kortit ja jokaisen lasten pelin jälkeen molempien joukkueiden pelaaja saa vihreän kortin. Palkitseminen perustuu reilun pelin ja joukkuehengen teemaan. Kortteja saa veloituksetta piirien ja Palloliiton toimistoilta. Pelinohjaajan kannattaa kysyä joukkueenjohtajalta, kuka joukkueen pelaajista ansaitsisi vihreän kortin.
10. Syyskuusta alkaen seurat voivat piirin luvalla järjestää halutessaan turnauksia seuraavan kauden pelimuodoilla.

Nämä ohjeet koskevat kaikkia Suomessa järjestettäviä kansallisia tai kansainvälisiä turnauksia. Turnauksella tarkoitetaan kaikkia liiton, piirin tai seuran järjestämiä tapahtumia, johon osallistuu vähintään neljä joukkuetta vähintään kahdesta seurasta.

Kaikki Pelaa -säännöt 2017 >>

Turnausjärjestäjät voivat käyttää turnausjärjestelyissä apuna valtakunnallista tasoluokitustyökalua tasaisten pelien organisoimiseksi. Tasoluokitustyökalu >>

Huom.
Jyväskylän kaupungin alueella järjestettäviin turnauksiin tulee hakea turnauslupa ensin piiriltä. Kenttävuorot päättää/myöntää kaupungin Liikuntapalvelut. Myönnetty turnauslupa ei ole peruste kenttävuorojen myöntämiselle.

Lisäksi Jyväskylässä järjestettäviin turnauksiin (ml. Futsal) voidaan piirin puolesta asettaa rajoituksia, liiton ja piirin sarjatoiminnasta johtuen.
Palloliiton Kilpailumääräysten mukaisesti viralliset ottelut ovat aina etusijalla kenttä-/pelivuoroja jaettaessa ja niille on aina löydyttävä kenttä ja alkamisaika liiton ja piirin määräysten mukaisesti. Mikäli liiton tai piirin ottelu osuu päällekkäin jonkun turnauksen kanssa, on turnausotteluiden aina väistyttävä virallisen ottelun tieltä.

Seurojen tulee hakea turnauslupia 28.11.2016 klo 14.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tulleet hakemukset käsitellään tässä ensimmäisessä käsittelyssä. Luvat myönnetään viimeistään 30.11.2016. Tämän jälkeen haku jatkuu avoimena ja luvat myönnetään hakujärjestyksessä.

Mikäli samalle ajankohdalle tulee useampia hakemuksia joissa on samat ikäluokat mukana (tytöt ja pojat erikseen) lupa myönnetään seuraavilla kriteereillä joita ovat mm.;

• turnauksen perinteet tiettynä ajankohtana
  • turnauksen joukkuemäärä
  • pelaajakehityksellinen näkökulma

Luvat myöntää nuorisopäällikkö tai hänen sijaisensa.
Nuorisopäällikön tai hänen sijaisensa päätöksestä voi valittaa piirihallitukselle.

Hyväksytty turnaushakemus tulee näkyviin piirin turnauskalenteriin >> sekä valtakunnalliseen tapahtumakalenteriin jos seura niin hakemuksessaan haluaa.
Erillistä ilmoitusta turnausluvan myöntämisestä ei lähetä.

Lisätietoja:
Timo Hämäläinen