Keski-Suomen piiri

Pelinohjaajakoulutus

PelinohjaajaPelinohjaaja
Pelinohjaaja

Kaikki Pelaa -ohjelmaan kuuluvaa pelinohjaajakoulutusta järjestetään 14-15-vuotiaille junioripelaajille sekä lasten ja nuorten ohjaustoimintaa aloittaville henkilöille. Kurssin kesto on noin neljä tuntia. Koulutus valmistaa toimimaan pelinohjaajana 7-8-vuotiaiden lasten otteluissa. Samalla kurssi tuo osallistujat lähemmäs erotuomaritoimintaa kouluttamalla jalkapallosääntöjä ja käytännön toimintaa oikeudenjakajan roolissa. Moni jatkaakin seuraavana vuonna erotuomarin peruskurssille. Pelinohjaajana olet aitiopaikalla katsomassa kun tulevaisuuden futaajat ottavat ensikosketuksiaan ja ohjaamassa lapsia uuden harrastuksensa alussa.

Peruskoulutus

Jalkapalloerotuomarin ura alkaa peruskurssista. Koulutus johdattaa osallistujat jalkapallon sääntöhin, jotka ovat yksinkertaisia, mutta samalla monimuotoisia - kuten itse pelikin. Kurssissa on kolme osaa: luentokoulutus, jossa opetellaan säännöt ja niiden tulkintaa, kenttäkoulutus, jossa toimintaa harjoitellaan käytännössä sekä tutustumisottelu, jossa toimitaan erotuomarina oikeassa ottelussa kokeneemman erotuomarin opastuksella. Kaikkiaan koulutus kestää noin 16 tuntia. Kursseja järjestävät Palloliiton piirit ja niille voivat hakeutua jalkapallosta ja erotuomaritoiminnasta kiinnostuneet.

Jatkokoulutus

Kaikki erotuomarit käyvät vuosittain jatkokoulutuksen, jolla varmistetaan tietojen ajantasaisuus sekä käydään läpi muuttuneet ja painotettavat tulkinnat. Vuosittain on lisäksi suoritettava liiton tai piirin määräämä teoreettinen koe ja tasosta riippuen kuntotesti (Kilpailumääräykset 2012, 23§). Lisäksi järjestetään syventävää jatkokoulutusta valituista aiheista.

Kykyerotuomarikoulutus

Erotuomareita piirijoukkuecupissaErotuomareita piirijoukkuecupissa
Erotuomareita piirijoukkuecupissa

Piirit järjestävät mahdollisuuksiensa mukaan pienempiä kursseja urallaan eteenpäin menossa oleville erotuomareille. Koulutusta voidaan järjestää turnausten yhteydessä, kohdennettuna koulutuksena tai leireinä. Palloliitto järjestää maanlaajuisen kykyerotuomarikurssin Piirijoukkuecupin yhteydessä kesäkuussa, mihin piirit esittävät erotuomareitaan. Erotuomarit saavat kattavaa palautetta ottelusuorituksistaan ja koulutusta valituista aiheista.

Kolmosen erotuomarikurssi

Miesten kolmas divisioona on korkein piirien hallinnoima sarja ja tämän tasoisille erotuomareille järjestetään tyypillisesti oma kurssi keväällä. Monesti piiriyhteistyönä toteutettava viikonloppukurssi käsittelee koulutusaiheita syvällisemmin ja sisältää myös lajiharjoitteita.

Liittoerotuomarikoulutus

Palloliitto kutsuu liittoerotuomarikoulutukseen Miesten Kakkosessa toimivat erotuomarit. Tänä vuonna kutsuttuja oli 40. Liittoerotuomarit kokoontuvat viikonlopuksi ennen kauden alkua ja kauden jälkeen. Kauden aikana kutakin erotuomaria seuraa nimetty liittoerotuomariryhmän jäsen ja paikallistarkkailijat antavat ottelukohtaisesti palautetta. Liittoerotuomareita käytetään myös Veikkausliigassa neljänsinä erotuomareina.

Naisvalioerotuomarikoulutus

Tonja PaavolaTonja Paavola
Tonja Paavola

Palloliitto kutsuu naisvalioerotuomarikoulutukseen Naisten Liigassa toimivat naiserotuomarit. Tänä vuonna kutsuttuja oli 26. Naiset kokoontuvat kevään kurssin lisäksi kauden puolivälissä ja kauden jälkeen. Kauden aikana erotuomareita seuraa naiserotuomariryhmä ja paikallistarkkailijat antavat otteluista palautetta.

Talenttierotuomarikoulutus

Talenttikoulutuksen otteluanalyysiäTalenttikoulutuksen otteluanalyysiä
Talenttikoulutuksen otteluanalyysiä

Liiton talenttierotuomarikoulutus kohdistuu liittoerotuomaritasolle ja siitä eteenpäin pyrkiville. Koulutusta järjestetään tänä vuonna syksyllä Urheiluoppilaitosten turnauksen yhteydessä. Lisäksi järjestetään pienempiä täsmäkoulutuksia, joihin osallistuu kerrallaan 2-3 erotuomaria ja keskitytään heidän tapahtumanaikaisten otteluidensa analysointiin. Talenttierotuomarikoulutus toteutetaan osallistujien ottelusuorituksen ympärillä videokuvauksen avulla, jolloin päästään mahdollisimman tarkasti käsittelemään osallistujan toimintaa.

Valioerotuomarikoulutus

Valioerotuomarit kokoontuvat tänä vuonna neljä kertaa. Kauteen valmistautuminen alkoi tammikuussa kuntotestillä ja fyysisen harjoittelun koulutuksella. Valioerotuomareiden fyysistä harjoittelua ja suorituksia seurataan ja ohjataan Polarin sykeseurantalaitteistojen avulla. Päätapahtuma, viikon koulutusleiri Turkissa, järjestettiin maaliskuun alussa. Tuolloin ohjelmassa oli päivittäin fyysistä harjoittelua, lajiharjoitteita, luentokoulutusta ja ryhmätöitä sekä FIFA:n erotuomarikouluttaja jakamassa asiantuntemustaan. Kauden aikana erotuomarit saavat erotuomaritarkkailijoilta palautetta otteluistaan, minkä lisäksi huippuerotuomariryhmä seuraa heidän suorituksiaan. Kauden puolivälin lähestyessä kesäkuussa kokoonnutaan  analysoimaan alkukauden suorituksia ja tilanteita. Kauden päätyttyä kokoonnutaan marraskuussa vetämään kausi yhteen ja antamalla erotuomareille palaute suorituksista. Samalla annetaan ohjeet seuraavaan kauteen valmistautumiseen.

Valioerotuomareiden Turkin leirin ryhmäkuvaValioerotuomareiden Turkin leirin ryhmäkuva
Valioerotuomareiden Turkin leirin ryhmäkuva

Suomen Palloliiton Keski-Suomen piirin erotuomarikoulutuksesta vastaa