Tule mukaan etsi kannattajayhdistys -sivun hero-kuva

Tule mukaan!

Kaikki ovat tervetulleita – Tutustu jalkapalloperheen eri rooleihin ja lähde mukaan.

Rakastu lajiin!

Jalkapalloa ja futsalia jokaiselle! Tule mukaan pelaamaan kuningaslajia, aloita valmentajana tai erotuomarina. Täältä löydät myös työpaikkoja, vapaaehtoistehtäviä, kumppanuusmahdollisuuksia sekä muita mahdollisuuksia liittyä mukaan suomalaiseen jalkapalloperheeseen.

Seurat voivat nostaa omaa toimintaansa esiin näillä sivuilla Taso-järjestelmässä.

Jokaiselle jotakin

Pelaajana

Valmentajana

Erotuomarina

Pelinohjaajana

Kannustajana ja fanina

Yhteistyökumppanina

Vanhempana

Opinnäytetyön tekijänä

Töihin tai vapaaehtoiseksi

Tule mukaan!

Jalkapalloa ja futsalia voi harrastaa monella eri tavalla. Mikä on sinun tapasi? Klikkaa alta lisätietoja mukaan lähteäksesi. Olet lämpimästi tervetullut!

Saatat etsiä näitä sisältöjä

Tervetuloa mukaan!

Jalkapalloa voi harrastaa monella tapaa!

1. Pelaajana jalkapallon tarjoamien voittojen ja tappioiden lisäksi pääsee kokemaan yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemistä ja yhteisiä oivalluksia. Samalla kunto kasvaa ja liikkuminen edistää kiistattomasi mielen hyvinvointia. Jos sinulla ei ole vielä joukkuetta etsi se Pelaamaan!-sivulta. Jalkapalloa on tarjolla pienistä lapsista senioreihin, erityistä tukea tarvitseville (lisätietoa Soveltava jalkapallo) sekä sukupuolesta, uskonnosta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai etnisestä taustasta riippumatta. Pelata voi myös futsalpelaajana tai tietokoneen ääressä (lisätietoa:E-jalkapallo harrastuksena-sivulta).

2. Valmentajana saat eteesi loputtoman kehittymisen polun. Saat mahdollisuuden nähdä oppimisen ihmeitä, olla mukana kasvattamassa oman elämänsä sankareita sekä luomassa yksilöistä joukkuetta, joka on yhdessä parempi kuin yksilöidensä summa. Valmentajien tehtäviä löydät Aloita valmentajana-sivulla ja koulutuksia valmentajille löydät Opi&Kehity-osion Valmentajalle-sivulta. Sieltä löydät myös materiaaleja itsenäiseen osaamisen kehittämiseen.

3. Vapaaehtoisena seura- tai joukkuetoimijana voit toteuttaa ja kehittää itseäsi kiinnostavissa mutta ennen kaikkea merkityksellisissä tehtävissä. Voit olla yksittäisen tapahtuman tärkeä linkki, joukkueen huoltaja tai joukkueenjohtaja tai johtaa kokonaista seuraa puheenjohtajana tai kantaa jostakin osa-alueesta vastuuta hallituksen jäsenenä. Sen lisäksi, että hyvän tekeminen tuntuu hyvältä, voidaan hieman pilke silmäkulmassa todeta, että vapaaehtoiset elävät tutkimusten mukaan keskimäärin pidempään. Löydät erilaisiin rooleihin koulutuksia ja itsenäistä opiskelumateriaalia Opi & Kehity-sivuilta sekä vapaita vapaaehtoistehtäviä Avoimet vapaaehtoistehtävät-sivulta.

4. Erotuomarina tai pelinohjaajana olet osa peliä kentän "oikealla" puolella. Olet tärkeä osa oikeudenmukaista ja turvallista ottelua. Erotuomarina kykysi johtaa ja tehdä päätöksiä nopeasti sekä toimia johdonmukaisesti kehittyvät. Erotuomarina voi harrastaa kevyesti tai harrastuksesta voi tulla jopa kansainvälinen ura. Erotuomariksi kouluttautuminen alkaa matalalla kynnyksellä verkkokurssilla. Löydät lisätietoa Ryhdy erotuomariksi tai pelinohjaajaksi-sivulta. Erotuomareiden kaikki koulutukset ja itseopiskelumateriaalit löydät Erotuomarille ja pelinohjaajalle-sivulta.

5. Fanina ja yleisön jäsenenä pääset kokemaan vain urheilun tarjoamia kokemuksia. Paikallinen seura historioineen ja tarinoineen sekä oman kylän poikineen ja tyttöineen, Veikkausliigassa tai Kansallisessa Liigassa pelaavat huippuseurat tai Huuhkajat ja Helmarit voivat tuoda elämään merkityksellistä sisältöä ja toisaalta tärkeää viihdettä arjen keskelle. Fanittaa voi yksin ja yhdessä. Löydät tietoa kannattajayhdistyksistä Kannattajaksi!-sivulta.

6. Vanhempana kentän laidalla. Vanhemman rooli ei tietysti ole harrastus mutta vanhempana olet keskeinen osa lapsesi harrastusta. Mitä kiinnostuneemmin vanhempi on lapsensa harrastuksessa läsnä tai mukana, sitä pidempikestoinen lapsen harrastuksesta muodostuu. Kannustat, kuljetat, kustannat ja toimit henkisenä valmentajana. Olemme koonneet näille sivuille Vinkit harrastamiseen sekä Vinkit pelaajien vanhemmille, joista on toivottavasti apua tärkeässä roolissasi.

ErotuomaritKuva: Kalevi Hämäläinen

Etkö löytänyt etsimääsi?