Kaakkois-Suomen piiri

Edustusoikeus

Edustusoikeudella tarkoitetaan pelaajan oikeutta edustaa tiettyä seuraa virallisessa ottelussa (edellyttäen lisäksi, että hänellä on pelioikeus). Toisaalta se tarkoittaa myös, että seuralla on oikeus asettaa ehtoja pelaajan pelioikeudelle toisessa seurassa.

Pelaaja voi osallistua pelaajana viralliseen otteluun vain sen liiton jäsenseuran, jossa hänen edustusoikeutensa on, joukkueessa ellei Palloliiton kilpailu- tai erillismääräyksistä muuta johdu.

Pelaajan edustusoikeus rekisteröityy ensimmäisen kerran siihen liiton jäsenseuraan, jonka joukkueessa hän pelaa ensimmäisen virallisen ottelunsa tai jonka pelaajana hänelle ensimmäisen kerran lunastetaan liiton pelipassi.

Pelaajan edustusoikeutta voidaan muuttaa kilpailumääräyksistä ilmenevien ehtojen ja rajoitteiden mukaisesti. Edustusoikeus muutetaan nykyisin sähköisesti Palloverkon välityksellä (katso tarkemmin tämän sivun vasemmasta palkista).

Ulkomailta tulevaan pelaajaan, joka haluaa rekisteröityä liiton jäsenseuraan, sovelletaan kilpailumääräysten 20 §:n määräyksiä. Kansainvälisen pelaajasiirto tulee yleensä olla sekä lähtö- että tulomaan kansallisten liittojen hyväksymä. Kansainväliset siirrot hoidetaan aina Palloliiton välityksellä (kts. vasemmalta).

Edustusoikeuden muuttaminen vuosittain syyskuun ensimmäisen arkipäivän ja 15.11. välisenä aikana ei ole mahdollista. Tämä ei koske leikkimaailmaikäisiä (alle 12v) pelaajia.

Futsalin edustusoikeus
Pelaajan edustusoikeus futsalissa voi olla eri seurassa kun hänen edutusoikeutensa jalkapallossa. Näin ollen myös edustusoikeuden muutos tehdään erillisinä. Mikäli futsalia jo pelannut pelaaja halua siirtyä pelaamaan futsalia toiseen seuraan, on hänen tehtävä virallinen futsalin edustusoikeudenmuutos. Piirin sarjoissa pelaajan futsalin edustusoikeuden muutoksen voi tehdä 31.1. saakka.

Määräaikainen siirto

Edustusoikeus voidaan muuttaa myös määräajaksi. Määräajan on oltava vähintään 15 vuorokautta ja määräaika voi kestää korkeintaa ao. pelikauden loppuun eli 15.11. saakka, eikä se saa päättyä syyskuun ensimmäisen arkipäivän ja 15.11. välisenä aikana. Määräaikaisia muutoksia koskevat kaikki tavallista edustusoikeuden muttamista koskevat ohjeet, maksut ja määräykset.

Edustusoikeudet PalloVerkossa

Pelaaja itse ja/tai seurakäyttäjä voivat tarkistaa kunkin pelaajan edustusoikeudet Pelipaikasta osoitteesta https://fifaconnect.org/FIN/