”Ymmärretään toisiamme” - kotoutumisen edistäminen seuratoiminnassa vauhdilla käyntiin

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Kotoutumisen edistäminen seuratoiminnassa -hanke käynnistettiin Vantaalla tiistaina 5.2. järjestetyllä kick-off -tilaisuudella.

Suomen Palloliitto on käynnistänyt yhteistyössä Walter ry:n ja Opetushallituksen kanssa kaksivuotisen seurakehityshankkeen, jonka tavoitteena on edesauttaa maahanmuuttajien kotoutumista ja osallistaa heitä seuratoimintaan entistäkin vahvemmin.

Hankkeen aikana seuroissa käynnistetään kulttuuritulkkitoimintaa, lisätään matalan kynnyksen jalkapalloryhmiä ja laaditaan seurojen yhteistyöllä seuratoimintaopas. Tavoitteena on lisätä sekä seurojen että monikulttuurisen taustan omaavien perheiden osaamista seuratoiminnasta ja siten ennaltaehkäistä kulttuurieroista tai tiedon ja osaamisen puutteesta johtuvaa syrjäytymistä suomalaisesta seuratoiminnasta.

Käytäntöön käsiksi

Mukaan hankkeeseen valittiin loppuvuodesta 2018 yhteensä 14 seuraa.

Tapahtuman avasi Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen, jonka jälkeen hankkeesta vahvassa vetovastuussa oleva Palloliiton monikulttuurisuusasiantuntija Maurizio Pratesi esitteli hankkeen etenemistä käytännössä.

- Näiden yhteistapaamisten lisäksi olemme yhteyksissä tiiviisti kaikkien seurojen kanssa erikseen ja tavoite on pureutua ennen kaikkea asioihin käytännössä seuratasolla, Pratesi totesi.

FC Kontun toiminnassa pitkään mukana ollut ja nyt seuran grassroots-vastaavana toimiva Sanna Vara kertoi seuran kokemuksista monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Seuran toimintaympäristö Helsingissä on erittäin monikulttuurista aluetta ja tämä on näkynyt pitkään myös Kontun toiminnassa. Maahanmuuttajataustaisia pelaajia on enimmillään jopa puolet joukkueesta ja he ovat erittäin tervetulleita seuraan, mutta kulttuurierot eivät aina helpota arjen toimintaa.

- Meillä on välillä vaikeuksia saada yhteyksiä lasten vanhempiin ja toisaalta sitten monesti puuttuu yhteinen kieli, mikä ei helpota asioiden hoitoa, kun suomalaiset käytännöt eivät muutenkaan ole tuttuja, Vara kertoi.

- Toivottavasti saamme tämän Kulttuuritulkki -toiminnan kautta apua siihen, että meillä olisi yhteinen kieli ja ymmärrys asioista. Moni sinänsä yksinkertainen asia olisi ollut hoidettavissa paljon nopeammin, jos meillä olisi ollut hankkeen kaltaista tukea jo aiemmin. Uskon, että nyt saamme sitä ja sen ansiostaa voimme keskittyä enemmän myös perusseuratoiminnan toteuttamiseen.

Kulttuurituntemus avuksi

Runsaasti ajattelemisen aihetta työpajan osallistujille antoi myös RLC International Managementin Riku Laanti. Hän on sekä tutkinut erilaisten kulttuuritaustojen välisiä eroavaisuuksia että kouluttanut aiheesta pitkään ja korosti osuudessaan tarvetta niiden huomioimiseen kaikessa kanssakäymisessä. Laanti on soveltanut liikemaailman oppeja ja kokemuksia myös joukkueurheiluun ja on nykyään mukana asiantuntijana mm. Palloliiton UEFA Pro -koulutuksessa.

- Cross-cultural managementia on tutkittu ja hyödynnetty yrityselämän puolella paljon pidempään kuin urheilussa ja sen takia uskon, että urheilulla on tästä oppimista, Laanti sanoi.

Konkreettisten käytännön esimerkkien kautta Laanti muistutti kulttuurierojen tuntemisen merkityksestä kaikessa kanssakäymisessä.

- Jos ajatellaan suomalaista jalkapalloseuraa, niin niiden tunteminen ja tiedostaminen on tärkeää, mutta yhtä lailla molemmin päin. Kun toimitaan Suomessa, niin sääntöjen ja arvojen pitää luonnollisesti rakentua suomalaiselle kulttuuripohjalle, Laanti painotti.

Iltapäivän aikana järjestettiin hanketyöpaja, jonka aikana käydyn vilkkaan keskustelun myötä seurat pääsivät konkreettisesti jakamaan kokemuksiaan haasteista ja onnistumista toiminnastaan – hanke sai kaikin puolin arvoisensa lähtölaukauksen. Hanke jatkuu seurakohtaisilla kohtaamisilla keväällä ja syksyllä. Seuraava hanketyöpaja toteutetaan loppuvuodesta 2019.

Hankkeessa mukana olevat seurat:

Esbo Bollklubb
Espoon Palloseura