Yleisö koki Huuhkajien lokakuun kotiottelut turvallisiksi

• Maajoukkueet

Huuhkajien lokakuun Bulgaria- ja Irlanti-ottelujen erityisjärjestelyt tekivät ottelutapahtumista yleisön mielestä turvallisia ja vastuullisia, selviää Palloliiton ja Sponsor Insightin toteuttamasta kävijätutkimuksesta.

Kävijätutkimuksen kohderyhmänä olivat 11.10. pelattuun Suomi-Bulgaria-otteluun ja 14.10. pelattuun Suomi-Irlanti-otteluun lipun ostaneet. Kävijätutkimukseen vastasi kaikkiaan 940 ottelukävijää.

Maskipakon koettiin lisäävän turvallisuutta

Ottelutapahtumissa oli voimassa useita erityisjärjestelyitä, joilla pyrittiin varmistamaan tapahtumien turvallisuus ja vastuullisuus. Molemmissa ottelutapahtumissa oli voimassa maskipakko, joka velvoitti kaikki tapahtuman osallistujat käyttämään nenän ja suun peittävää kasvomaskia koko tapahtuman ajan.

Yleisö piti maskipakkoa tarpeellisena. 25 % kyselyyn vastanneista kokee maskipakon lisäävän halukkuutta vierailla ottelutapahtumassa ja 76 % vastaajista hyväksyy maskin käytön tapahtumissa täysin. Myös tutkimuksen kysymyksen ”Mitkä asiat vaikuttivat myönteisesti turvallisuuden tunteeseesi?” vastauksissa korostui maskipakon vaikutus.

”Koin maskipakon turvallisuutta lisäävänä. Ottelutapahtumassa ihmiset kuitenkin huutavat, kannustavat jne., joten uskon maskeista olevan hyötyä.”

Turvallinen kokonaisuus

99 % vastaajista piti ottelutapahtumia kokonaisuutena vähintään melko hyvänä ja jopa 32 % erinomaisena. Myös Olympiastadionin tunnelma sai kiitosta rajatusta kapasiteetista huolimatta.  95 % vastaajista oli tyytyväisiä tapahtumien tunnelmaan.

Turvavälit ottelutapahtumissa pyrittiin takaamaan poistamalla joka toinen katsomorivi myynnistä. Lisäksi seurueiden väliin jäi aina yksi tyhjä istuin. Yli 90 % piti otteluun saapumista ja katsomojärjestelyjä huolellisesti toteutettuina terveysturvallisuuden näkökulmasta.

Ottelutapahtumissa oli käytössä porrastettu poistuminen, johon annettiin ohjeita kuulutuksilla. 88 % vastaajista koki poistumisjärjestelyt turvallisiksi. Tutkimuksen perusteella kehitettävää löytyy vielä muun muassa WC-tilojen osalta.

”Katsomossa oli tilaa ja turvavälit muihin porukoihin kuin omaan oli helppo pitää.”

Viestintä tavoitti katsojat

Palloliitto viesti ottelutapahtumien erityisjärjestelyistä katsojille monissa eri kanavissa. Jopa 99 % vastaajista koki saaneensa riittävästi tietoa koronaepidemiasta johtuvista turvallisuustoimenpiteistä ennen tapahtumaa.

Palloliitto tavoitti yleisön tehokkaimmin sähköpostin kautta. 78 % vastaajista sai tietoa turvallisuustoimenpiteistä sähköpostitse.

Erityisjärjestelyistä viestittiin aktiivisesti myös Palloliiton sosiaalisen median kanavissa. 70 % vastaajista on yleisesti tyytyväisiä Palloliiton sosiaalisen median sisältöihin.

”Ennakkotietoja käytänteistä tapahtumassa löytyi helposti.”

Positiivinen signaali isoille yleisötapahtumille

Tutkimuksen perusteella yleisö koki otteluissa olonsa turvalliseksi ja isoja yleisötapahtumia on mahdollista järjestää turvallisesti myös vallitsevissa olosuhteissa. Yleisö ymmärtää erityisjärjestelyiden tarpeen ja on valmis noudattamaan muun muassa maskipakkoa yleisen turvallisuuden takaamiseksi.

”Oli mukava ja turvallinen olo seurata otteluja ja kulkea stadionin ympäristössä ennen ja jälkeen pelin 10-vuotiaan lapseni kanssa.”

Palloliiton tapahtumatoiminnon päällikkö Kalle Marttinen kertoo kävijätutkimuksen antaneen tapahtumajärjestäjälle paljon arvokasta tietoa.

- Hienoa, että ihmiset tunsivat olonsa turvalliseksi ottelutapahtumissa tunnelman siitä kärsimättä ja että maskipakko otettiin positiivisesti vastaan. Nyt järjestelyiden pääfokus oli luonnollisesti vallitsevan tilanteen takia terveysturvallisuudessa. Tämä oli hyvä osoitus siinä, että tapahtumia voi järjestää turvallisesti myös näin korona-aikana. Vaikka UEFAn lupa ottaa katsojia otteluihin tuli todella lyhyellä varoitusajalla, niin onneksi olimme jo hyvin varautuneet siihen mahdollisuuteen ja saimme tapahtumat hyvin ja turvallisesti toteutettua tiukasta aikataulusta huolimatta.

Vaikka palaute oli erittäin hyvää, kehitettävää löytyy aina.

- Iso kiitos siitä kaikille, jotka olivat tapahtumaa toteuttamassa, niin meillä sisäisesti kuin meidän kumppaneiden ja viranomaisten taholta. Palaute on käyty tarkkaan läpi, jotta yleisöä voidaan palvella entistäkin paremmin tulevaisuudessa mm. kioski- ja wc-järjestelyissä. Olemme keskustelleet palautteesta myös Olympiastadionin ja kioskimyynnistä vastaavan Compass Groupin kanssa, Marttinen sanoo.