Yksi virhe maksoi TPV:lle pisteet

• Jalkapallosarjat

Jos Hakan nousu Veikkausliigaan onkin ollut varmaa jo hyvän tovin, on Kakkoseen putoavan joukkueen nimi kaikkea muuta kuin tiedossa. Tilanne häntäpäässä tiivistyi, kun TPV hävisi vieraissa EIF:lle 1-0 (0-0) ja MYPA voitti MuSan 3-2. TPV ja MYPA ovat samoissa pisteissä, mutta paremmalla maalierolla TPV on yhdeksäntenä.

TPV:llä oli hyvä käsitys siitä, millaista peliä EIF haluaa pelata, eikä kentän tapahtumat tulleetkaan tamperelaisille ”puskan takaa”. EIF haluaa vastustajasta riippumaatta pelinhallinnan itselleen ja hyökätä niin sanotusti linja kerrallaan. Näin tapahtui lauantainakin.

Tulos 1-0 kuvaa hyvin ottelun tapahtumia. Vaikka isäntäjoukkue pitikin pelivälinettä hiukan enemmän hallussa kuin TPV, eivät sen maalintekotilanteet olleet sen vaarallisempia kuin tamperelaistenkaan. Ottelun ainoa maali tuli henkilökohtaisen virheen seurauksena. Tasapeli tai jopa TPV:n voitto ei olisi ollut vääryys. 69. minuutilla syntyneen maalinsa jälkeen EIF vetäytyi alkua enemmän puolustuskannalle, jonka puhkaiseminen ei kuitenkaan TPV:ltä onnistunut.

- Ei meillä ollut sinänsä hätää. Punakoneen pisteet jäivät saamatta yhden pienen virheen vuoksi, maalivahti Antti Kuusinen totesi tamperelaisten sivuilla.

Tuuli otti toisella jaksolla oman roolinsa ja tässä tapauksessa TPV oli se joukkue, joka joutui hyökkäämään vastatuuleen. Valmentaja Kalle Heltonen ja Kuusinen eivät kuitenkaan halunneet laittaa häviötä tuulen syyksi.

- Tuulella on aina oma vaikutuksensa, vaikka ei se tätä ottelua ratkaissut. Jos tuuli puhaltaa selkeästi päädystä, niin se antaa toiselle joukkueelle edun ja toinen joukkue kärsii. Maalivahtina jouduin koko ajan miettimään, millaisen pallon heitän tai potkaisen ja millaisen pallon voin yleensäkään laittaa peliin, jotta se pysähdy tuulessa, Kuusinen sanoi.

Heltosen mielestä etenkin ensimmäisellä puoliskolla TPV:n pelinavaaminen oli toimivaa. Toisella jaksolla tapahtui kaksi asiaa: EIF vetäytyi puolustamaan alhaalta, jolloin vastatuulen hyökkääminen pakotti tamperelaiset korkeisiin keskityspalloihin.

- Mitään en halua ottaa EIF:ltä pois, mutta tällaisia palloja on helppo puolustaa. Kun tilaa puolustuslinjan takana on vähän, niin kaikki pallot, joita sinne laitetaan, pitäisi olla juuri oikean kovuinen ja tarkka. Tuulen huomioiminen on kuitenkin vaikeaa ja pallo saattaa pysähtyä yllättäen, Heltonen sanoi.

Heltonen toisaalta myönsi, että TPV olisi voinut hyökätä hiukan toisella tavalla. Keskitysten olisi esimerkiksi pitänyt olla nähtyjä matalampia.

- Kokonaisuutta ajatellen meidän olisi pitänyt prässätä lähempää eli olla lähempänä vastustajaa, kuin mitä tapahtui.

TPV:n ja MYPA:n välinen maaliero on kymmenen plussaa TPV:n hyväksi. Kumpikin joukkue on tehnyt 23 maalia, mutta TPV:lle on tehty 44 maalia ja myllykoskelaisille siis kymmenen enemmän.

- Onhan tilanne tiukka, mutta ei meillä vielä ole sinänsä mitään hätää. Pystymme kairaamaan pisteet mistä tahansa jäljellä olevasta ottelusta ja lisäksi kohtaamme MYPA:n. Kaikki on meidän omissa käsissämme, huomautti Kuusinen.

• TPV