Ykkösen tähdet tutuiksi: Sami Sipola

• Jalkapallosarjat

Poikamaajoukkueitakin edustanut puolustaja odottaa tosipelien alkua sekä Pohjanmaan derbyjä.

SJK Akatemia nousi Kakkoseen kaudeksi 2018 ja sijoittui heti C-lohkon kolmanneksi. Viime kaudella nuori joukkue oli jo täysin pitelemätön – eroa sarjakakkoseen jäi 12 pistettä, ja nousu Ykköseen varmistui hyvissä ajoin.

18-vuotias laitapakki Sami Sipola pelasi avauskokoonpanossa kaikissa 25 ottelussa. Peliminuutteja kertyi eniten koko joukkueesta, kun Sipola vietti penkin puolella vain kymmenen minuuttia koko kauden aikana. Ennen sarjakauden alkua hänellä oli vain parin cup-ottelun verran kokemusta miesten peleistä.

– Teimme todella paljon töitä voittojen eteen. Voitimme alkukaudella 11 peliä putkeen, mutta voitot eivät tulleet helpolla. Olimme monesti tappiolla, mutta nousimme rinnalle ja ohi, Sipola muistelee.

– Loppujen lopuksi hyppy miesten peleihin ei ollut niin iso, kuin olin odottanut. Sopeutumistani auttoi paljon se, että meillä oli muutenkin todella nuori joukkue. Meillä oli myös sopiva määrä kokeneempia jätkiä, joiden mukanaolosta oli paljon hyötyä.

Jalkapallolukio houkutteli oululaisen Pohjanmaalle

Sipola opiskelee SJK Akatemian jalkapallolukiossa, joka toimii yhteistyössä Kuortaneen Urheiluopiston kanssa. Lukiossa on kirjoilla SJK:n junioreita ja kaikkiaan kymmenen SJK:n sopimuspelaajaa. Ennen poikkeusaikoja ryhmä harjoitteli keskenään kolme, välillä neljä, kertaa viikossa. Lukion harjoituksissa keskitytään erityisesti pelipaikkakohtaisiin asioihin.

– Harjoittelemme paljon sellaisia juttuja, joita joukkuetreeneissä ei tehdä niin paljon. Esimerkiksi ensimmäistä kosketusta, pääpeliä ja keskityksiä. Meillä on vielä erikseen fysiikkavalmentaja, joka vetää meille harjoitteita.

HauPa:ssa ja OLS:ssa juniorina pelannut Sipola kertoo, että opintojen ja jalkapallon yhdistäminen painoi huomattavasti vaakakupissa, kun hän valitsi SJK:n. Myös SJK:n fysiikkaharjoittelun maine veti nuorukaista puoleensa.

– Punnitsimme isäni kanssa vaihtoehtoja ja jalkapallolukio oli iso plussa. Muutenkin SJK osoitti niin vahvaa kiinnostusta, että valinta ei ollut vaikea.

SJK näkee Sipolan potentiaalin, sillä hän harjoitteli muutaman muun Akatemia-pelaajan tavoin edustusjoukkueen kanssa talvella. Tämän lisäksi hän sai minuutteja harjoitusotteluissa.

– Harjoitukset edarin kanssa ovat vieneet minua ihan varmasti eteenpäin. On ollut kehittävää, kun treeneissä tulee todella kiire, eikä pallon kanssa olekaan niin paljon aikaa. Näen, että tällä on ollut positiivinen vaikutus peliesityksiini.

Tulevan kauden derbyt sytyttävät

Kun joukkue- ja lukioharjoitukset ovat olleet tauolla, SJK on antanut pelaajilleen tarkat ohjeet fysiikkatreeneihin. Sipola uskoo, että nuorella joukkueella on tekemistä etenkin tällä saralla, jotta se on valmis astetta vaativampiin otteluihin.

– Ykkösessä vastustajat tulevat olemaan paljon kovempia kuin aiemmin kohtaamani pelaajat. En ole varma, kuinka iso tasoero on Kakkoseen verrattuna, mutta vastassa on varmasti kovia joukkueita ja yksilöitä, Sipola pohtii.

– Etenkin Suomen Cupin eka matsi VPS:aa vastaan osoitti, että meistä on haastamaan kaikki Ykkösen joukkueet. Meillä riittää pelaajamateriaali, kun puhallamme yhteen hiileen.

Sipolan mainitsema ottelu päättyi SJK:n 1–0-vierasvoittoon paikalliskilpailija Vepsusta. Muista paikalliskilpailijoista SJK tasasi cup-pisteet FF Jaron kanssa, mutta kärsi selvän tappion KPV:lle. Ykkönen on tulevalla kaudella erityisen mielenkiintoinen pohjanmaalaisten näkökulmasta, ja Sipola odottaakin derbyjä innolla.

– En ole pelannut aiemmin liigassa tai Ykkösessä, joten en ole pelannut vielä kovin isojen yleisömäärien edessä. Derbyistä tulee matseja, joissa on kunnon meininkiä kentällä ja katsomossa. Niistä tulee varmasti hienoja kokemuksia.

Voit tukea SJK Akatemian toimintaa ostamalla joukkueen kausikortin.

Kuva: Antti Huhtamäki/SJK