Ykkösen ensimmäinen kolmannes päätökseen sunnuntaina

• Jalkapallosarjat

Ykkösen ensimmäinen kolmannes saadaan päätökseen sunnuntaina kolmella ottelulla. Kaikki kolme ottelua alkavat kello 18.30.

FF Jaro-AC Kajaani
AC Kajaani matkustaa sunnuntaina Pohjanmaalle, kun joukkue kohtaa Pietarsaaren Keskuskentällä FF Jaron. Valmentajaa vaihtanut AC on Mika Lumijärven komennossa pelannut tasan, niin TPV:ta kun sarjakärki Hakaakin vastaan, joten joukkueen ainoa tavoite sunnuntaille on palata voittojen tielle. AC:n sunnuntainen vastustaja Jaro on saalistanut kahdeksasta pelaamastaan ottelustaan kymmenen pistettä, joka oikeuttaa tasaisessa Ykkösessä sijalle seitsemän.

Lumijärvi oli tyytyväinen joukkueensa puolustuspelaamiseen Haka-ottelussa.

– Haka-matsi oli meiltä tasapainoinen esitys ja puolustuspelimme toimi hyvin.Ensimmäisellä puoliajalla pääsimme murtautumaan suunnitellusti laidoilta, mutta murtautumisessamme on vielä paljon kehitettävää .Jaro hyökkää suoraviivaisesti laidoilta ja pyrkii nopeampiin hyökkäyksiin kuin edellinen vastustajamme Haka, se on asia johon meidän pitää varautua. Harjoitusviikko on sujunut suunnitellusti luonnonnurmella, jotta pelaajilla on hyvä tuntuma sunnuntaita ajatellen, Lumijärvi toteaa AC Kajaanin sivuilla.

AC:n riveihin täksi kaudeksi siirtynyt Alex Oikkonen uskoo joukkueen palaavan voittokantaan kovan työnteon kautta.

– Olemme puolustaneet kaksi edellistä otteluamme todella hyvin ja kaikki ovat kentällä 100 % itsestään. Myös hyökkäyspelimme on mennyt eteenpäin, joka näkyi ensimmäisellä puoliajalla Hakaa vastaan. Kun annamme jatkossakin kaikkemme kentällä ja uskomme itseemme, niin alamme saada voittoja. Itse pystyn taitavana keskikenttäpelaajana rytmittämään peliä,antamaan murtavia syöttöjä ja pyrin sitä kautta auttamaan joukkuetta.

TPV-FC KTP
Sarjassa neljäntenä oleva KTP on voittanut kolme ottelua, pelannut kahdesti tasan ja hävinnyt kolme kertaa. TPV:n tilastot näyttävät yhtä voittoa, neljää tasapeliä ja kolmea häviötä.

Päävalmentaja Anssi Ylisen sairaslomaa sijaistavalla Jukka Listenmaalla on MYPA-otteluun verrattuna ollut paremmat lähtökohdat valmistautua  sunnuntaiseen KTP:n kohtaamiseen. Haastatteluhetkellä Listenmaa oli nähnyt KTP:n edellisestä ottelusta 45 minuuttia, kun MYPA:sta miehellä ei ollut minkäänlaista visuaalista tietoa.

- Kotkasta on tulossa joukkue, joka yrittää rakentaa peliään alhaalta asti. KTP on meihin nähden rutinoitunut joukkue, mutta tällaisen taakse on aina helppo mennä. On pelaaja kokenut tai kokematonta, niin samat 90 minuuttia on pelattava ja sen jälkeen katsotaan tulostaululle, sanoo Listenmaa TPV:n sivuilla.

Listenmaa haluaa sunnuntaina Tammelan stadionilla nähdä sellaisen TPV:n, joka puolustaa tiiviisti ja uskaltaa olla rohkea pallon kanssa.

- Muutoksia en ole lähtenyt tekemään, vaan haluan nähdä samanlaista pelaamista, jota joukkue on halunnut pelata aikaisemmissakin otteluissa. Entistä voimallisemmin meidän on kyettävä rohkeaan pallolliseen pelaamiseen, toteaa Listenmaa.

Maalivahti Tuomas Karjanlahti on pelannut kuusi ottelua ja kahdessa istunut penkillä. Yhtä ottelua vaille valmista ensimmäistä kolmannesta Karjanlahti luonnehtii lauseella ”ei huono aloitus, mutta ei hyväkään”.

- Useampi piste olisi ollut saatavissa, mutta olemme pystyneet kehittämään koko ajan peliämme. Sunnuntaina lähdemme hakemaan voittoa ja kolmea pistettä. Tietysti katsomme vastustajan ominaispiirteet ja muokkaamme omaa tekemistämme havaintojen perusteella, mutta tärkeämpää on meidän omaa pelaamisemme ja harjoiteltujen asioiden tinkimätön toteuttaminen, Karjanlahti toteaa.

Maalivahti on kentällä se pelaajaa, joka pystyy laajimmin näkemään kentän tapahtumat. Karjanlahden mielestä koko joukkueen hyökkäämistä ja puolustamista pitää pyrkiä kärsivällisesti parantamaan. Selkeä järjestelmä ja pelaajien tietoisuus siitä, mitä maalivahdit vaativat edesauttavat tilanteissa, joissa pelaajia joudutaan puolustuslinjassa vaihtamaan.

TPV on tehnyt viisi maalia ja joukkueelle on tehty yhdeksän maalia, KTP:n numerot ovat 14-16. Jo viime kaudella TPV tuli tunnetuksi hyvin puolustavana joukkueena ja sama on jatkunut Ykkösessäkin. Karjanlahti tietää ”jätkien tekevän parhaansa”.

- Vaikka olen maalivahti, niin minun on vaikea antaa neuvoja siinä, kuinka palloja vastustajan maaliin laitetaan. Meidän hyvä puolustuspelaamisemme ei ole ollut yllätys, vaan enemmänkin harmittaa, kun olemme päästäneet näinkin monta maalia. Estettäviä maaleja olisi ollut, sanoo Karjanlahti.

Ennen Ykkösen alkamista jokainen TPV:n pelaaja tiesi, että sarjatasoa ylempänä aika ja tila käyvät vähiin Kakkoseen verrattuna. Maalivahtina Karjanlahti on nähnyt, kuinka kohtalokkaan merkittäviksi pienetkin virheet saattavat osoittautua.

- Me emme voi antaa yhtäkään helppoa paikkaa kenellekään. MYPA-ottelussa annoimme yhden paikan ja sen vastustaja käytti hyväkseen. Sunnuntaina vastaan tulee Ykkösen kaikkien aikojen maalintekijä Kalle Multanen, joten turhaa tilaa ei pidä antaa yhdessäkään tilanteessa, huomauttaa Karjanlahti.

Loukkaantumisten vuoksi TPV:n kokoonpanosta ovat pois Antti Kuusinen, Jesse Oksanen, Giorgi Ositashvili, Mauno Siren ja Tomi Ylinen.

KTP:n viime viikonlopun esitys TPS:ää vastaan oli rehellisesti sanottuna heikko, joten Argo Arbeiter joutuu miettimään todella tarkasti millaisella miehistöllä ja taktiikalla TPV sunnuntaina kaatuu. Tammela ei ole helppo paikka pelata, ja myös TPV:n mainio kannattajaryhmä Tammelan Voima antaa varmasti kelpo vastuksen paikalle matkaaville KTP-kannattajille.

EIF-AC Oulu
EIF lähtee otteluun voitto alla MuSasta, jonka se voitti 3-1. EIF:n Matias Lahti odottaa kovempaa haastetta AC Oulua vastaan.

- MuSa ei ollut fyysisesti vahva joukkue, mutta teknisesti ehkä hieman pelaavampi joukkue. AC Oulu on varmasti terävämpi ja fyysisesti vahvempi kuin MuSa. Kohtaamme joukkueen, jolla on vahva tahto. Emme odota helppoa koitosta, mutta olemme myös parantaneet omaa peliämme. Meillä on nuori ja hyvä joukkue ja pelaamme koko ajan enemmän yhteen, Lahti mietiskelee EIF:n sivuilla.

- AC Oulua vastaan on tärkeä, että kotikentällämme nousemme oikealle tasolle. Vastustaja on kova eikä siitä tule helppoa. Vieraat ovat yksi kärkijoukkueista ja meillä on kaikki mahdollisuudet. Meidän on pidettävä paikkamme, pallo joukkueella, välttää virheitä ja seurata taktiikkaa, Lahti jatkaa.

Ottelu on molemmille kauden yhdeksäs eli ensimmäisen kierroksen päättävä kohtaaminen - sunnuntain jälkeen kaikki joukkueen ovat kohdanneet toisensa kertaalleen. Tämän jälkeen edessä on vielä kaksi täyttä kierrosta eli 18 ottelua.

AC Oulu keräsi ensimmäisestä neljästä ottelusta kymmenen pistettä, edeten tasatahtiin Hakan ja TPS:n kanssa - viimeiset neljä peliä ovat olleet todella vaikeita ja kasassa on vain kaksi tasapelipistettä ja etenkin maalinteko on tuottanut todella harmaita hiuksia. Toisaalta omissa on koko kaudella soinut uskomattomasti vasta kaksi kertaa. Jos koko joukkueen puolustuspelin taso säilyy ja hyökkäyspeliin löydetään uusia viritelmiä, on AC Oululla hyvät edellytykset sunnuntaina täyteen pistepottiin.

- Pelilliset kehityskohteet ovat selkeitä. Murtautuminen ja erityisesti viimeistely on saatava laadukkaammaksi. Myös pelaajien liikkuminen pallottomassa ja pallollisessa vaiheessa on saatava laadukkaammaksi, AC Oulun päävalmentaja Mika Lähderinne teroittaa oululaisten sivuilla.

Kokoonpanosta ovat sivussa loukkaantumisten vuoksi Aleksi Gullsten, Aapo Heikkilä, Venicio Ferreira ja Driton Shala. David Ramadingaye ja Tommi Lindholm tekevät puolestaan paluun.

• AC Oulu
  • FC KTP