Ykkönen jatkuu viikonloppuna

• Jalkapallosarjat

Ykkönen jatkuu jälleen viikonvaihteessa. Perjantaina paketoidaan 11. kierros, kun TPS isännöi EIF:iä ja 12 kierros potkaistaan käyntiin lauantaina kolmella ottelulla. Kärkiottelut käydään Valkeakoskella sekä Pietarsaaressa ja Kajaanissa taistellaan tärkeistä häntäpään pisteistä AC Kajaanin isännöidessä MYPA:a. Ykkösen 12. kierros paketoidaan tiistaina kahdella ottelulla.

Pe 28.6. kello 18.30 TPS-EIF
TPS:llä on takanaan nyt kaksi peräkkäistä tappiota. Hienoa KTP-vierasvoittoa seurasi ensin yllättävä 1-2-kotitappio Musan Salamaa vastaan ja juuri ennen juhannus MYPA kaatoi kotikentällään TPS:n luvuin 3-1.

EIF:n kahden edellisen ottelun saldo on vielä murheellisempi. Ensin AC Oulu jyräsi Tammisaaressa taululle tylyt 0-3-lukemat ja sen jälkeen EIF hävisi Pietarsaaressa FF Jarolle täsmälleen samoin luvuin.

TPS:n päävalmentaja Tommi Pikkarainen myöntää, että juhannuksen viettoon oli varsin haastavaa lähteä kahden tappion saattelemana. Hän onkin miettinyt päänsä puhki, mikä kahdessa viimeisessä ottelussa meni pieleen. TPS palasi juhannuksen jälkeen harjoituskentälle maanantaina ja meno oli parin vapaapäivän jälkeen kuitenkin taas ihan vapautunutta. Tiistaina jatkettiin samalla ilmeellä. Pikkarainen painottaakin, että kaikki fokus on nyt perjantain EIF-ottelussa ja peräpeiliin on turha enää tuijotella.

TPS saa perjantaina takaisin kokoonpanoonsa kaksi erittäin tärkeää puolustuspään pelaajaa, kun laitapuolustaja Tatu Varmanen ja toppari Rasmus Holma ovat taas täydessä iskussa. Myös Sami Rähmönen ja Jonni Peräaho alkavat myös olla tikissä, mutta perjantai saattaa tulla kuitenkin liian nopeasti.

La 29.6. kello 17.00 FF Jaro-MuSa
Pietarsaaressa taistellaan Ykkösen kolmossijasta. Tällä hetkellä joukkueet ovat tasapisteissä 17 pisteellä, takana pisteen perässä on AC Oulu.

- Vastassa on peliään parantanut joukkue, jolta yksilötaitoa kyllä löytyy. Jaron käyrä on ollut vahvasti ylöspäin ja näin ollen tämä onkin meille hieno haaste lauantaina. Päästään testaamaan, että purevatko meidän omat aseet heihin ja miten pystytään riisumaan heidän aseita pois, MuSan päävalmentaja Ville Ulanen pohdiskelee seuran sivuilla.

- Kärkijoukkueilla ei hirveästi heikkouksia ole, mutta meillä on ajatus siitä, mikä se heidän heikkous on ja sitä kautta yritetään päästä iskemään. Meidän peli on ollut viime aikoina hyvää ja usko omaan tekemiseen on ollut kovassa nosteessa. Kun tietyt asiat pystytään Jarolta karsimaan pois, avaa se myös mahdollisuuksia meille. Vaatii toki kovaa suoritusta kentällä, mutta sitä me lähdetään lauantaina hakemaan.

- Verneri Salminen on pois pelistä, muuten samat käytettävissä kuin viime pelissä.

La 29.6. kello 17.00 AC Kajaani-MYPA
AC Kajaani nappasi kauden toistaiseksi ainoan voittonsa juuri myllykoskelaisten vieraana ja joukkueen tavoitteena on luonnollisesti toistaa sama temppu tälläkin kertaa. AC:n poissaolotilanne on edelleen hankala, mutta Liikuntapuiston kotiyleisö tulee varmasti näkemään taistelevan AC Kajaanin kuten edellisessä AC Oulu ottelussakin. Michael Ibiyomi ja Giordano Piffero jäävät sivuun pelikiellon vuoksi, mutta loukkaantumisesta toipunut Thiago Trindade palaa joukkueen vahvuuteen.

AC Kajaanin päävalmentaja Mika Lumijärvi oli tyytyväinen mies joukkueensa noustua kahden maalin takaa alivoimalla tasoihin AC Oulua vastaan.

– Saimme tärkeän pisteen ja joukkueen työmoraali on ollut koko ajan hyvä. Meillä on kuitenkin kehitettävää hyökkäyspelissämme ja tilanteenvaihdoissa hyökkäyksestä puolustukseen. MYPA on kauden aikana osoittanut olevansa vaikea vastustaja monelle joukkueelle, joten hereillä pitää tietysti olla heti alusta lähtien, Lumijärvi toteaa kajaanilaisten sivuilla.

MYPA hävisi edellisessä ottelussaan FF Jarolle peräti 0-5, joten Kajaaniin saapuu varmasti sisuuntunut vierasjoukkue. Myllykoskelaiset osoittivat hiljattain iskukykynsä kaatamalla sarjan kärkijoukkueisiin lukeutuvan TPS:n luvuin 3-1.

Ottelun panokset ovat suuret senkin takia, että kyseessä on häntäpään taisto. AC Kajaani on Ykkösen viimeisenä seitsemällä pisteellä ja eroa MYPA:aan on vain kaksi pistettä.

MYPA:n päävalmentaja Jukka Karjalainen tietää, että lauantaina on paljon pelissä. Hän kuitenkin muistuttaa, että kyseessä on peli muiden joukossa.

- Jokainen peli on meille iso. Tietysti tiedostamme, että vastassa on joukkue, joka taistelee oikeastaan tällä hetkellä samoista sijoituksista kuin mekin. Siinä mielessä tärkeä peli, mutta kyllä me olemme joka pelissä samassa tilanteessa. Jokaisen pelin kolme pistettä olisivat kullan arvoisia, Karjalainen sanoo MYPA:n sivuilla.

Viimeksi joukkueet kohtasivat 11. toukokuuta. Tuolloin ACK haki KSOY Stadionilta 2-1-vierasvoiton.

- Se jäi vähän harmittamaan. Se oli ilman muuta semmoinen peli, mistä olisi pitänyt saada pisteitä. Päästimme loppupuolella aika ikävän erikoistilannemaalin. Eipä sitä hirveästi enää ole muistellut. Paljon on tapahtunut sen jälkeen ja Kajaanilla on vaihtunut valmentajakin.

AC Kajaani on Karjalaiselle eräänlainen "mysteerijoukkue", jossa on paljon hänelle tuntemattomia ulkomaalaispelaajia.

- Välillä he pelaavat todella hyvin ja välillä sitten saattaa se pelin taso heitellä aika paljon. Onhan se kova joukkue, kun Ykköstä pelaa, ja se on ottanut pisteitä kovilta joukkueilta. Eiköhän tämä ole hyvä haaste meille, Karjalainen uskoo.

MYPA:lla on käytettävissä otteluun kaikki samat pelaajat kuin viime tiistaina Jaroa vastaan.

La 29.6. kello 17.00 FC Haka-AC Oulu
Ykköstä johtava FC Haka kohtaa lauantaina Tehtaan kentällä keväällä sarjan suurimmaksi nousijasuosikiksi povatun AC Oulun. Nyt joukkueilla on pisteissä eroa 13 pinnaa Hakan hyväksi.

Joukkueiden ensimmäinen kohtaaminen päättyi toukokuussa Oulun Raatissa maalittomaan tasatulokseen. AC Oulu vaihtoi hiljattain päävalmentajaa, kun Mika Lähderinne siirtyi sivuun ja Rauno Ojanen palasi oululaisten penkin päähän.

– Heillä alkoi olla sellainen tilanne, että jotain piti tehdä. Tämä ottelu on heille melkoinen vedenjakaja, FC Hakan päävalmentaja Teemu Tainio toteaa seuran sivuilla.

Haka on tähän mennessä voittanut kaikki viisi kotiotteluaan Tehtaan kentällä.

– Meidän on vain pystyttävä pitämään samanlainen vire päällä, Tainio huomauttaa.

Hakan kokoonpanosta ovat sivussa pitkäaikaispotilaat Samuel Mansour ja Jean Fridolin Nganbe Nganbe.

– Terveystilanne on hyvä. Muutama pelaaja menee A-junnujen ja Pallo-Seppojen mukaan, Tainio valottaa.

Maanantain voittoisassa KTP-ottelussa Hakan paidassa debytoi Ilves-laina Eemeli Raittinen, joka jatkaa edelleen koskilaisten mukana.

AC Oulun kausi on ollut tähän saakka epävakaa - hyvä alkukausi on muuttunut maaliteko-ongelmien kautta vaikeaksi. Joukkue taistelee kuitenkin yhä sarjan kakkostilasta ja lauantaina on kovasta haasteesta huolimatta mahdollisuudet kartuttaa pistepussia.

Joukkueet ovat siis kohdanneet kertaalleen kuluvan kauden aikana, kun Haka vieraili Raatissa toukokuun puolivälissä. Tuolloin ottelu päättyi 0-0-tasapeliin.

- Omaa peliä kehitetään ja lähdetään pilaamaan Hakan juhlat. Joukkueessa on hyvä fiilis ja viime ottelun karmea pettymys käännetään entistä suuremmaksi voitontahdoksi, AC Oulun päävalmentaja Rauno Ojanen kommentoi oululaisten sivuilla.

AC Oulu saa kaivattua leveyttä kokoonpanoon, kun Aleksi Gullsten ja Aapo Heikkilä ovat jälleen pelikuntoisia. Venicio Ferreira on mahdollisesti mukana viikon päästä lauantaina pelattavassa kotiottelussa.

• FC Haka
  • AC Oulu