Wisesport-urheiluanalytiikka käyttöön Eerikkilässä

Eerikkilässä päästään jatkossa hyödyntämään data-analyysia otteluista reaaliajassa uuden Wisesport-urheiluanalytiikka-alustan myötä.

Täysin automaattinen ja reaaliaikainen Wisesport-urheiluanalytiikka-alusta tuottaa dataa, jollaista ei ole ollut aiemmin saatavilla. Digitalisaation ansiosta urheilutilastoja voidaan tuottaa reaaliajassa sekä otteluissa että harjoituksissa. Tämän myötä suomalaisen jalkapallon pelaajakehitys ja otteluanalyysit nousevat uudelle tasolle.

Wisesport-järjestelmä hyödyntää Quupan-teknologiaa pallon ja pelaajien reaaliaikaiseen paikannukseen. Yleisemmällä tasolla Wisesport-alusta mahdollistaa uuden sukupolven digipalvelut monenlaisten kanavien kautta.

- Pystymme hyödyntämään Wisesportin tuottamaa reaaliaikaista dataa pelaajien ja joukkueiden taktisen, teknisen sekä fyysisen suorituspiirteiden kokonaisvaltaiseen arviointiin. Kyseiset piirteet ovat keskeisessä asemassa niin maajoukkueiden kuin laajemmin suomalaisen pelaajakehityksen toiminnanohjauksen näkökulmasta, kertoo Palloliiton tutkimus- ja kehityspäällikkö Ville-Pekka Inkilä

Wisesport on nyt asennettuna Eerikkilään ja järjestelmää kehitetään edelleen. Palloliiton ja Eerikkilän viimeisin asiantuntijatieto tulee olemaan osana tätä kehitysprosessia.

Askel uudenlaisiin palveluihin on jo otettu jääkiekossa, missä Wisehockey-järjestelmän tuottamaa dataa on käytetty jo pidempään. Wisehockey-järjestelmää käytetään yli 1500 ottelussa vuodessa kymmenillä areenoilla mukaan lukien kaikissa Liigan ja KHL:n otteluissa. Koska perusteellinen pohjatyö on jo tehty jääkiekon puolella, Wisesport on voinut siirtyä suoraan soveltamaan järjestelmää jalkapallon tarpeisiin.

- Jääkiekossa erittäin luotettavaksi ja toimivaksi todettu analytiikka sekä siihen liittyvä automaattinen järjestelmänhallinta on mahdollistanut nopean siirtymisen suoraan lajin ominaispiirteiden pariin. Yhteistyö Palloliiton ja Eerikkilän kanssa on tuonut maailmanluokan lajitietämyksen tuotekehityksen tueksi, jolloin voimme keskittyä olennaisiin asioihin ja rakentaa yhdesssä analytiikkapohjaa pitkäjänteisesti, lisää Wisehockey Oy:n myyntijohtaja Miska Kuusisto.