West Bromwich Albionin manageri Darren Moore hehkuttaa: ”EM-kisat upea mahdollisuus nuorille”

• Maajoukkueet

Alex Bradley on tehnyt kesän kynnyksellä nousua U19 EM-lopputurnaukseen valmistautuvaan Suomen joukkueeseen. Moni suomifutiksen vannoutunutkaan kannattaja ei vielä tunne häntä yhtä hyvin kuin joukkueen muita nuoria lupauksia, mutta asia muuttunee seuraavien viikkojen aikana.

Englannissa jalkapalloilijaksi kasvanut Alex Bradley on noussut varteenotettavaksi ehdokkaaksi Suomen U19 EM-kisamiehistöön. Meneillään on viimeinen valmistava leiri ja päävalmentaja Juha Malinen julkaisee lopulliset pelaajavalintansa 16.-29. heinäkuuta Seinäjoella ja Vaasassa järjestettävään lopputurnaukseen maanantaina 9.7.

Englannissa koko elämänsä asunut Bradley teki keväällä jatkosopimuksen Englannin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan West Bromwich Albionin kanssa. Viimeistelyleirille keskikenttäpelaaja palasi viikon mittaiselta seurajoukkueleiriltä Portugalista, jossa 19-vuotias harjoitteli seuran edustusjoukkueen kanssa.

- Alex on hieno ja lahjakas pelaaja. Hän on luonnollinen pallon kanssa, pitää kuljettamisesta ja harhauttelemisesta ja hänellä on hyvä laukaus molemmilla jaloilla. Alex ymmärtää jalkapalloa hyvin ja hän tuo peliin energiaa, WBA:n päävalmentaja Darren Moore kehuu.

- Näemme ehdottomasti hänet edustusjoukkueessamme tulevaisuudessa. Alex on vasta uransa alussa ja hänellä on ollut loukkaantumisia, osin johtuen nopeasta kasvusta, mutta hän on kehittynyt hyvin. Hän on ollut osa U23-joukkuettamme ja pelannut säännöllisesti viimeiset kaksi vuotta. Alex tullee saamaan mahdollisuuden pelata edustusjoukkueen harjoitusottelussa nyt kesällä.

Entinen huippupelaaja Moore on valmentanut seuran edustusjoukkuetta keväästä. Kuten kommentit kertovat, hän odottaa Bradlystä paljon. Moore näkee lopputurnauksen yleisesti hienona mahdollisuutena yksilöille ja osoituksena onnistuneesta työstä koko seuralle.

- Ensinnäkin yksittäiset pelaajat tulevat pelaamaan oman ikäluokkansa aivan parhaita vastaan ja toisekseen he kohtaavat jalkapalloilullisesti myös hyvin samanmielisiä pelaajia kuin he itse. Olen varma, että Alex on innoissaan tästä, hän saa mitata taitojaan ikäluokkansa huipputasolla.

- Se, että pelaajamme pääsee lopputurnaukseen osoittaa, että valmennustiimimme on onnistunut työssään. Olen erittäin ylpeä, että Alex saa mahdollisuuden. Hän on tehnyt paljon töitä ja tulee tekemään varmasti jopa enemmän tämän jälkeen. Me seuran edustajat tulemme seuraamaan kisoja suurella mielenkiinnolla.

Kuten todettua Alex Bradley pelasi viime kaudella seuran U23-joukkueessa. Mooren valmentama ykkösjoukkue tippui keväällä Valioliigasta ja valmistautuu parhaillaan kauteen 2018-2019 Mestaruussarjassa. Moore arvelee, että Bradley tarvitsee vielä yhden askeleen ennen vakituista paikkaa WBA:n edustuksessa.

- Alex on siirtynyt sille tasolle, että hän voi pelata ammattilaisjalkapalloa. Juuri nyt hyvä vaihtoehto voisi olla alempi sarja kuin Mestaruussarja lainasopimuksen kautta. Uskon, että se olisi hänelle sopiva seuraava askel matkalla lähemmäs edustusjoukkuettamme.

Alex Bradley on siis asunut koko elämänsä Englannissa, mutta hänellä on suomalainen, kotkasta lähtöisin oleva äiti. Bradley edusti Suomea maajoukkuetasolla U16-ikäluokassa ja on nyt siis tehnyt paluun maajoukkuetoimintaan.

Bradleyn haastattelun juhannusleirin yhteydestä Vaasasta voit katsoa Palloliiton Huu-tv:stä täältä.

U19-pojat pelaavat viimeisen maaottelunsa ennen 16.7. alkavia EM-kisoja Seinäjoella torstaina 5.7. klo 17 Turkkia vastaan. Otteluun on vapaa pääsy EM-lopputurnauksen lipulla. Liput myynnissä ottelun yhteydessä portilla tai ennakkoon tämän linkin kautta.

• P1999