Vuoden 2020 Huuhkaja- ja Helmariturnaukset elokuussa

• Maajoukkueet

Huuhkaja- ja Helmariturnaukset vuonna 2020 oli alun perin määrä järjestää kesäkuussa, mutta kevään rajoitusten takia tapahtumat on siirretty myöhemmäksi.

Molemmat tapahtumat järjestetään perinteisesti Eerikkilässä. Helmariturnauksen ajankohta on 30.7.-2.8. ja Huuhkajaturnauksen seuraavalla viikolla 6.-9.8. Vuonna 2020 Helmariturnaus järjestetään 05-syntyneiden ikäluokalle ja Huuhkajaturnaus 06-ikäluokalle.

Turnaukset järjestetään, mikäli ikäluokkien seurajoukkueiden kilpailutoiminta voidaan käynnistää ennen heinäkuun alkua.

Huuhkaja- ja Helmariturnaukset ovat tärkeitä pelaajatarkkailutapahtumia, joista käynnistyy kyseisten ikäluokkien Palloliiton alue- ja maajoukkuetoiminta. Lisäksi tapahtumissa koulutetaan kymmeniä joukkuevalmentajia, maalivahtivalmentajia ja videoanalyytikoita ja erotuomareita.

Kuluvan vuoden poikkeuksellinen tilanne tuo muutoksen myös turnausten valmentajakoulutukseen. UEFA A-kurssin heinäkuun käytännön jakso on peruttu rajoitusten takia. UEFA A-kurssin opiskelijat siirtyvät Huuhkaja- ja Helmariturnauksiin suorittamaan perinteistä malliryhmäleiriä vastaavan käytännön koulutuskokonaisuuden.

- Pelaajakehitystapahtumien sijoittelu kilpailutoiminnan kalenteriin muuttuneiden olosuhteiden vuoksi on ollut haastava prosessi. Jollei epidemiatilanteessa tule takapakkia, tavoitteenamme on järjestää Huuhkaja- ja Helmariturnaukset heinä-elokuun vaihteessa turvallisuusohjeistusta noudattaen. Tapahtumasta on muodostunut erittäin laadukas yhteinen toiminta-alusta sekä alue- ja maajoukkuetoiminnoille, valmentajakoulutukselle että erotuomaritoiminnolle ja tästä syystä pyrimme toteuttamaan tapahtumat myös tänäkin vuonna, Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen taustoittaa.

Huuhkaja- ja Helmariturnausten uudet päivämäärät ovat ajankohtia, joissa piti pelata poikien ja tyttöjen C15-, C14- ja D13 -lopputurnauksia.

Koska kilpatoiminta käynnistyy tänä vuonna normaalia huomattavasti myöhemmin, SPL 1. tason lopputurnaukset siirtyvät kauden päätöstapahtumiksi loppusyksyyn tai alkutalveen. Samalla 1. tason lopputurnausten joukkuemäärä vähennetään kuudestatoista (16) kahdeksaan (8).

SPL 2. tason lopputurnaukset on päätettyä peruuttaa tältä vuodelta kokonaan.

SPL 1. tason lopputurnausten uudet ajankohdat päätetään heti, kun muokatut kilpailu- ja maajoukkuekalenterit ovat valmistuneet kesän ja syksyn osalta. Lopputurnausten järjestämisoikeus säilyy niillä seuroilla ja paikkakunnilla, joille oikeudet on aiemmin myönnetty. Mikäli järjestäjä ei pysty organisoimaan lopputurnausta uudessa ajankohdassa, haetaan tapahtumalle uusi järjestäjä.

- SPL-lopputurnausten toimivuutta tulemme kokeilemaan syksyllä kauden päätteeksi. Näiden kokemusten pohjalta voimme analysoida nuorten sarjojen kilpailukalenteria uudessa valossa myös tuleville vuosille, Tihinen toteaa.

Lisätietoja poikien SPL-turnauksista >>

Lisätietoja tyttöjen SPL-turnauksista >>