VPS:n Vuorinen perää kurinalaisuutta

• Jalkapallosarjat

Vaasan Palloseura kohtaa huomenna Tampereen Pallo-Veikot. Ottelu vihelletään käyntiin kello 17:45.

Vastaan asettuu varsin laadukas Kakkosen joukkue. Ei pelkästään sen vuoksi, että TPV on ollut viime vuosina omassa Kakkosen lohkossaan kärkipäässä, vaan myös siksi, että sen peleissä on näkynyt mielenkiintoisia asioita talven aikana.

– Sen verran, mitä olen nähnyt, niin TPV on selvästi hyvin valmennettu joukkue. He avaavat alhaalta hienosti ja pyrkivät pelaamaan omien periaatteidensa mukaisesti. Pelin avaamisessa heillä on meidänkin kanssa aika paljon yhtäläisyyksiä, VPS:n päävalmentaja Petri Vuorinen toteaa seuran sivuilla.

Pelkästään videoiden varassa ei valmistautumisen suhteen ole oltu. Päävalmentaja oli katsomassa, kun TPV niisti KPV:lta pisteen 0-0 -lukemin.

– Olin Kokkolassa katsomassa heidän peliään. Selkeä pelitapa oli heidän vahvuutensa.

Perinteikkään TPV:n paidassa pelaa muun muassa liigakentiltä tuttu Jari Nikkilä, joka kipparoi joukkuetta. Juurikaan joukkueen yksilöitä ei ole kuitenkaan käyty läpi, vaan enemmänkin joukkueen toimintaa.

– Yhden pelaajan olemme erikseen joukkueelle maininneet. Muuten olemme käyneet läpi perusasiat, jotka käymme muistakin vastustajasta, jotta saamme sellaisen perussapluunan selville. Oman tekemisen kautta menemme kuitenkin, Vuorinen kommentoi.

Aikanaan Veikkausliigassakin pelannut TPV hävisi edellisessä pelissään SJK:lle selkein lukemin. Muutenkin monet kakkosdivarijoukkueet ovat joutuneet toteamaan talven aikana cupissa liigajoukkueiden olevan liian kovia ryhmiä yllätettäviksi. Ylimielisyyteen ei silti voi sortua.

– Tasoeron pitääkin näkyä pelissä. Jos se ei näy, olemme epäonnistuneet. Se, mitä lukemat näyttävät, niin siihen ei etukäteen osaa vastata. Jokaisella joukkueella on cupissa kuitenkin tavoitteita ja liigajoukkueilla se on varmasti se cupin finaali. Fokuksen oikeanlaiseen keskittämiseen auttaa sekin, että lisää itse jokaiseen peliin tavoitteita.

Niin tekee ainakin VPS. Tässä pelissä Raidalla on jälleen muutama teema.

– Viime pelistä pitää kehittää edelleen muutamaa asiaa. Meillä on puolustuslinjassa uusia pelaajia, joten kokonaisuudessaan puolustuslinjan toimintaa pitää työstää. Varmasti kokeilemme vähän miten eri asiat toimivat prässimme suhteen. Sen lisäksi KPV-ottelussa meillä oli vieläkin pelin avaamisessa liian pitkiä etäisyyksiä ja luovuimme pallosta etenkin toisen jakson alussa ja viimeisellä vartilla liian helposti ja päästimme KPV:n paremmin mukaan kuin ekalla jaksolla.

Niin cupin jatkopaikan osalta kuin koko kaudenkin suhteen, ehjempään suoritukseen pyrkiminen on yksi päätavoitteista.

– Pitää ymmärtää, että peli kestää 90 minuuttia ja meidän pitää sen vuoksi olla kurinalaisia 90 minuuttia. Sen kun saamme kuntoon, niin olemme hyvällä tiellä.

– Cupista lähtien menemme peli kerrallaan. Jos alkaa miettimään muita asioita kuin seuraavaa peliä, niin siinä on vaaransa. Joukkue joka pystyy koko kauden aikana pitkässä juoksussa keskittymään aina tulevaan tapahtumaan, pärjää hyvin. Se on taitolaji, että pystyt suorittamaan tasaisesti läpi kauden.

VPS:lta ottelussa pelikelpoisia eivät vielä ole FC Sionin lainapelaajat Elhadji Ciss ja Ibrahima Gueye, eikä Berkant Güner. Terveystilanne sen sijaan on suhteellisen hyvä.

Joonas Vahtera on ollut pitkään kipeänä ja Timi Lahdella on ollut pientä vaivaa. He ovat todennäköisesti poissa kokoonpanosta, Vuorinen sanaili.

ISTV esittää Suomen Cupin lohkovaiheen otteluita suorana Ruudussa. Otteluita pääset näkemään tilaamalla Ruutu +:n täältä >>

• VPS