Voitto valui viime hetkillä U18-poikien käsistä

• Maajoukkueet

Liettua nousi lisäajalla 1–1-tasapeliin, kun maat kohtasivat Kaunasissa tuplamaaottelun jälkimmäisessä osassa.

U18-pojat (2004 ja myöhemmin syntyneet) pelasi eilen tiistaina vuoden ensimmäisen maaottelunsa, kun Liettua kaatui vieraissa maalein 2–0. Tänään Minihuuhkajat lähti hakemaan toista voittoa, mutta kotijoukkue nousi loppuhetkillä tasalukemiin.

Tiistaina Suomi loi avausjaksolla mukavasti maalipaikkoja, mutta avausosuma nähtiin vasta tunnin pelin jälkeen. Tämän päivän kamppailussa maalia saatiin odottaa aina 86. minuutille asti, kunnes Jesse Kilo viimeisteli komean johtomaalin Badreddine Busharan esityöstä. Johto kesti vain muutaman minuutin – Nojus Luksys yllätti Suomen puolustuksen ja Aki Peltokorven hyvällä laukauksellaan.

Päävalmentaja Peter Lundberg toteaa, että Liettua paransi peliään huomattavasti eilisestä. Suomi piti enemmän palloa, mutta peli oli varsin tasainen ja isännät olivat vaarallisia etenkin vastaiskuissa.

– Jouduimme tänään toteamaan sen tosiasian, että meillä oli vain yksi päivä aikaa valmistautua peleihin. Meillä oli paljon pelaajia, jotka eivät olleet aiemmin pelanneet yhdessä. Pelissämme oli vähän hakemista, emmekä onnistuneet pelin ryhmityksessä, Lundberg sanoo.

– Teimme kentällä hyviä juttuja, mutta saatoimme menettää pallon heti perään todella helposti. Pojat tekivät paljon töitä, ja jokaisen asenne oli kunnossa. Kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan, mutta se on ymmärrettävää lyhyen valmistautumisemme takia. Tärkeintä oli, että saimme pelistä paljon infoa.

Maajoukkuetapahtuma oli Lundbergin mielestä kokonaisuudessa onnistunut. Ikäluokan edelliset maaottelut olivat lokakuulta 2019, ja jatkon kannalta oli tärkeää, että Liettua-ottelut pystyttiin järjestämään. Kaikkiaan kahdeksan pelaajaa (kuvassa jutun lopussa) teki maaotteluissa debyyttinsä Suomi-paidassa.

– Nyt pelaajilla on paljon selkeämpi kuva pelitavastamme. Meillä valmentajilla on niin ikään parempi käsitys siitä, missä pelaajat menevät tällä hetkellä. Tästä on hyvä jatkaa ensi keväänä.

Liettua – Suomi 1–1 (0–0)
86' Jesse Kilo 0–1
90+2' Nojus Luksys 1–1

12 Aleksi Partanen (mv) (46' 23 Aki Peltokorpi (mv))