Voitto Maltasta toisi U19-pojille jatkopaikan – "Jokainen jätkä laittaa kaiken peliin, jotta pääsemme jatkoon"

• Maajoukkueet

Minihuuhkajien viimeinen EM-karsintaottelu pelataan tiistaina kello 14:00 Suomen aikaa.

U19-pojat (2003 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huomenna paikasta EM-jatkokarsinnassa. Puolassa pelattava karsintaturnaus alkoi upealla 3–1-voitolla isäntämaasta, mutta toisessa pelissään Suomi kärsi 2–1-tappion Ukrainalle. Väliin mahtui paljon, sillä vatsatauti alkoi kiertää joukkueessa keskiviikon Puola-ottelun jälkeen.

Kalle Wallius oli yksi Suomen pelaajista, jotka joutuivat jättämään lauantain Ukraina-ottelun väliin sairastumisen takia. Puolaa vastaan HJK:n puolustaja oli uurastanut täyden 90-minuuttisen.

– Puola-matsi oli meiltä tosi vahva esitys. 3–1-voitto noin isosta futismaasta kertoo, että jotain on tehty oikein. Ukrainaa vastaan meillä oli tosi vaikeat lähtökohdat, mikä vaikutti varmasti matsiin. Siitä huolimatta pelasimme hyvin ja annoimme Ukrainalle hyvän vastuksen, Wallius toteaa.

– Joukkuehengessä ei näy tällä hetkellä yhtään, että jouduimme olemaan eristyksissä toisistamme pari päivää. Tsemppasimme toisiamme ja kaikki sairastuneet tekivät parhaansa, ettei se tarttuisi muihin. Lopulta niin valitettavasti kävi.

Myös päävalmentaja Peter Lundberg antaa tunnustusta joukkueelleen.

– He tukivat toisiaan täysillä. Vaikka moni ei ollut 100-prosenttisessa kunnossa Ukrainaa vastaan, jätti jokainen kentälle kaikkensa. Sanoinkin heille, että minulla oli pelin ajan huono olo, vaikken joutunut juoksemaan metriäkään – he juoksivat 90 minuuttia. Edelliset kaksi päivää on onneksi ollut parempia, Lundberg kertoo.

Wallius on muiden pelaajien tavoin palannut sittemmin pelikuntoon, ja tänään Suomi pystyi harjoittelemaan koko joukkueen voimin, mikä oli äärimmäisen tärkeää huomista koitosta ajatellen. Lundberg näkee, että Malta on joukkue, joka pystyy yllättämään – vaikka Suomi lähtee otteluun suosikkina, tulee sen tehdä täysi päivätyö voiton eteen.

– Malta tulee todennäköisesti pelaamaan aika rohkeasti. He avasivat Puolaa ja Ukrainaa vastaan lyhyellä, ja aiomme prässätä korkealta ja olla tosi aggressiivisia pallonmenetysten jälkeen. Haluamme hallita kenttätapahtumia koko matsin ajan, Wallius lisää.

– Joukkueessa on ollut tänään tosi keskittynyt fiilis. Emme lähde antamaan Maltalle mitään saumoja voittoon, ja jokainen jätkä laittaa kaiken peliin, jotta pääsemme jatkoon.

• P2003