"Voittaminen on helpompaa, jos oma pää pysyy puhtaana" – Huuhkajat valmiina Kazakstanin kaatoon

• Maajoukkueet

Ukraina-ottelun pettymys on käsitelty ja Huuhkajien keskittyminen on täysin tiistain Kazakstan-ottelussa. Lataa ottelun ilmainen digikäsiohjelma tästä!

Tappio Ukrainalle oli iso takaisku MM-kisapaikkaa tavoittelevalle Huuhkaja-ryhmälle. Suomi tippui lauantaina D-lohkon neljänneksi, kun Bosnia-Hertsegovina ohitti Suomen kaadettuaan Kazakstanin vieraskentällä lukemin 0–2. Kaikki on kuitenkin yhä auki tasaisessa lohkossa. Suomi on kolme pistettä perässä jatkokarsintoihin oikeuttavalla toisella sijalla olevaa Ukrainaa yhden ottelun vähemmän pelanneena.

– Olemme pelanneet itsemme siihen asemaan, että meiltä odotetaan voittoa Ukrainan tasoista joukkuetta vastaan. Meidän pitää vain kestää ne paineet ja odotukset. Vielä emme siihen pystyneet, mutta se on kasvamisprosessi. Olemme todella kovassa lohkossa. Sen nämä pelit ovat osoittaneet, päävalmentaja Markku Kanerva sanoi maanantaina.

Huuhkajille on tarjolla vielä yhteensä yhdeksän pistettä, joista kolmea tavoitellaan huomenna Nur-Sultanissa Astana Arenalla Suomen aikaa klo 17.00 alkavassa ottelussa.

– Olemme olleet aikaisemminkin vähän samassa tilanteessa. Missään nimessä tätä peliä ei saa hävitä. Kazakstan on osoittanut, että se on hyvä joukkue. He ovat pystyneet tekemään viisi maalia. Voittaminen on helpompaa, jos oma pää pysyy puhtaana. Se on vuosien varrella ollut aika hyvä resepti meillä – jos nolla on pystytty pitämään, olemme pystyneet ainakin sen yhden maalin tekemään ja ottamaan pisteet, Kanerva linjasi.

Vierasottelu lohkon viimeisenä olevaa Kazakstania vastaan on usealla tapaa erikoinen. Kolmen tunnin aikaeron lisäksi pelaajat joutuvat totuttelemaan alustaan, joka kuitenkin on Suomelle tutumpi kuin muille joukkueille, joita Kazakstan isännöi.

– Pelaamme tekonurmialustalla, jolla pallo liikkuu hyvin. Meidän pitää miettiä, miten saamme hallittua palloa ja liikutettua Kazakstanin muotoa. Heillä on tiivis paketti, joka meidän pitää saada liikkeelle ja löytää niitä välejä, jotta pääsemme murtautumaan hyvistä paikoista.

Huuhkajat matkusti Kazakstaniin sunnuntaina. Valmistautumiseen ottelua varten on niukasti aikaa.

– Valmistautuminen on todella haastava, koska meillä oli matkapäivä eilen. Tänään kävimme aamupalaverissa läpi Kazakstanin hyökkäys- ja erikoistilannepelaamisen. Iltapäivällä käymme läpi heidän puolustuspelaamisensa. Tilanne on siinä mielessä hyvä, että meillä on se tuore materiaali, jota näyttää pelaajille.

Suomen ja Kazakstanin edellisestä kohtaamisesta on vain reilu kuukausi, joten tiistain vastustajan vahvuudet ovat tuoreessa muistissa. Suomi voitti edellisen kohtaamisen lukemin 1–0 Joel Pohjanpalon komealla puskumaalilla. Huuhkajat pääsi silloin rakentelemaan hyökkäyksiä syvällä Kazakstanin puolustusalueella, mutta päävalmentaja Kanerva haluaa nähdä tiistaina vielä tehokkaampaa hyökkäyspeliä.

– Viimeksi Kazakstania vastaan meillä 14 maalintekoyritystä. Paikkoja oli ihan tarpeeksi, mutta ne olisivat voineet olla vielä vaarallisempia. Pääsimme laukomaan muutaman kerran hyvin ja pääsimme rangaistusalueen sisään, mutta emme ihan saaneet valmista. Siellä oli paljon hyviä asioita, joita pyrimme tuomaan tähän peliin. Viimeksi riitti yksi maali, toivottavasti saamme huomenna enemmän tehtyä.

Suomen ja Kazakstanin välinen MM-karsintaottelu käynnistyy Nur-Sultanissa klo 17.00. Ottelua voi seurata Elisa Viihde Viaplay -suoratoistopalvelun, V sport jalkapallo -kanavan, Nelosen ja Ruutu+ tilausta edellyttävän Ruutu -palvelun kautta.

• Huuhkajat