Ville-Pekka Inkilä Palloliiton urheilutoiminnan tutkimus- ja kehityspäälliköksi

• Seuratoiminta

Osana Seurojen Palloliitto -organisaatiouudistusta Ville-Pekka Inkilä, 34, on valittu Palloliittoon johtamaan jalkapallon tutkimus- ja kehitystoimintaa.

Inkilä aloittaa urheilutoiminnan tutkimus- ja kehityspäällikkönä lokakuun alussa. Kognitiotieteiden maisteriopintoja viimeistelevällä Inkilällä on kokemusta jalkapallovalmennuksesta pääkaupunkiseudulla junioripuolella sekä HIFK:n ja VPS:n edustusjoukkueissa. Fysiologian maisteriksi Lontoon King’s Collegesta (2011) valmistunut Inkilä on toiminut viimeiset neljä vuotta urheiluanalytiikkaan keskittyneessä yrityksessä, ja ollut sitä kautta laajasti ja monipuolisesti tekemisissä jalkapallotoimijoiden kanssa.

Uudessa tehtävässään Inkilä vastaa Palloliitossa jalkapallon kehitys- ja tutkimustyöstä ja pureutuu pelaaja- ja seurakehitykseen sekä valmentajakoulutukseen tutkimustiedon avulla. Inkilän johdolla tietoa ja dataa saadaan valjastettua entistä paremmin seurojen ja liiton käyttöön sekä suomalaisen pelaajakehityksen tueksi.

- Kaiken lähtökohtana on suomalaisen huippujalkapallon kehitys eli miten Suomen maajoukkueet menestyvät ja toisekseen, miten paljon ja millaisia toimijoita ja pelaajia suomalaisessa huippujalkapallossa ja sen ympärillä toimii, Inkilä kertoo.

- Tehtävien toimenpiteiden tulee näkyä tuloksissa. Se saavutetaan siten, että toimijat seuroissa, liitossa ja muissa yhteistyötahoissa saavat kriittistä ja soveltuvaa tietoa omaan käyttöönsä oikea-aikaisesti. Siinä tullaan hyödyntämään nykyteknologian suomia mahdollisuuksia.

Jalkapallotoimijoilla eri rooleissa on erilaiset tavoitteet ja tietotarpeet. Pääkehitystavoitteena Inkilällä uudessa tehtävässä on maajoukkueiden menestykseen sekä suomalaisten pelaajien ja valmentajien huippusarjoihin pääsyyn johtavien valmennus- ja toimintaprosessien tehostaminen.

- Ei ole hyötyä tuottaa tietoa tai dataa, jos se ei näy missään. Oma ambitioni on siinä, että pystyn mahdollistamaan Palloliiton ja seurojen toimijoille parhaat mahdollisuudet onnistua omassa tehtävässään. Vuorovaikutteisuus uuden toiminnon ja muiden tahojen välillä on ehdottoman ratkaiseva tekijä tavoitteiden saavuttamiseksi ja kilpailuedun luomiseksi.

- Koen olevani kunnianhimoinen ja sitoutunut auttamaan parhaani mukaan suomalaista jalkapalloa. Nämä asiat koen tärkeimmiksi voimavaroikseni työssäni. Ilman suurta paloa suomalaista jalkapalloa kohtaan en tähän heittäytyisi, Inkilä sanoo.

Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen on tyytyväinen Inkilän rekrytointiin.

- Hänen työmoraalinsa ja intohimonsa toiminnan kehittämiseen on valtava. Inkilällä on ymmärrys sitä, mitä pelaajan arki suomalaisessa jalkapallossa tarkoittaa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Hänellä on myös selkeä visio siitä, miten tutkimus- ja kehitystoiminnan prosessit rakennetaan, Tihinen sanoo.

• Palloliitto
  • Seurojen Palloliitto