Vatsatauti vaikeuttaa U19-poikien valmistautumista Ukraina-otteluun

• Maajoukkueet

Suomi ja Ukraina iskevät yhteen lauantaina kello 13:00 Suomen aikaa. Myös Ukrainan sekä Maltan joukkueet ovat kärsineet vatsataudista.

U19-poikien (2003 ja myöhemmin syntyneet) EM-karsintaturnaus käynnistyi keskiviikkona upealla 3–1-voitolla isäntämaa Puolasta. Myöhemmin samana iltana osalla Suomen pelaajista sekä taustahenkilöistä alkoi esiintyä vatsataudin oireita, ja eilen torstaina oireita ilmentyi uusille henkilöille. Myös Ukrainan ja Maltan joukkueissa on todettu vatsatautia.

Keskiviikkona oireilleet pelaajat ja toimihenkilöt ovat hiljalleen palaamassa kuntoon, mutta viime yönä oireet alkoivat parilla uudella taustahenkilöllä, eli virus kiertää yhä. Suomi pystyi harjoittelemaan tänään aamupäivällä noin kymmenen pelaajan voimin. Osa pelaajista kävi kävelyllä ja osa pysyy toistaiseksi hotellihuoneissaan.

Lukuun ottamatta vatsatautia Suomen pelaajatilanne on hyvä, eikä kukaan pelaaja ole loukkaantunut. Päävalmentaja Peter Lundberg uskoo, että Ukraina-ottelu pelataan viruksesta huolimatta lauantaina – mikäli tilanne pahenee merkittävästi, voidaan ottelu siirtää sunnuntaille.

– Päätimme joukkueen kanssa, ettemme mene tekosyiden taakse. Koska tilanne on vastustajillemme sama, meidän täytyy keskittyä omaan tekemiseemme ja tehdä parhaamme. Me aloitimme karsinnan hyvin, ja haluamme päättää sen kunnialla, Lundberg sanoo.

Valitettavasti Suomen kahdesta viimeisestä ottelusta ei ole luvassa YouTube-lähetystä. Suomi päättää karsinnan Maltaa vastaan ensi viikon tiistaina kello 14:00 – jokaisen karsintalohkon kaksi parasta jatkavat EM-jatkokarsintaan, minne pääsee myös karsintojen paras lohkokolmonen.

• P2003