Vastuullinen valmentaja -verkkokurssi maksuton vuoden loppuun – Tervetuloa rakentamaan turvallisempaa harrastus- ja urheiluympäristöä!

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta
  • Futsal

Palloliitto on mukana edistämässä turvallista toimintaympäristöä, jossa urheilu tuottaa iloa ja positiivisia koke­muksia. Vastuullinen valmentaja ja Et ole yksin -verkkokurssit tarjoavat keinoja turvallisen toimintaympäristön edistämiseksi.

Palloliitto ja Suomen Olympiakomitea on yhdessä muiden lajiliittojen, Suomen Valmentajien ja SUEK:n (Suomen urheilun eettinen keskus) kanssa luonut vastuullisen valmentajan verkkokurssin. Verkkokurssin tavoitteena on lisätä urheilutoimijoiden yhteistä tietoisuutta ja ymmärrystä vastuullisesta valmentamisesta sekä fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti turvallisen toimintaympäristön edistämisestä.

Valmentajien rooli turvallisen toimintaympäristön edistäjinä on kriittinen.

- Meillä valmentajilla on väliä. Me näytämme mallia kaikille. Me luomme vielä parempaa ja turvallisempaa ympäristöä suomalaiseen valmennus- ja liikuntakulttuuriin. Me olemme tärkeitä, toteavat Olarin Voimistelijoiden päävalmentaja Anneli Laine-Näätänen ja Huuhkajien päävalmentaja Markku Kanerva.

Vastuullinen valmentaja verkkokurssi on suunnattu kaikille ohjaajille ja valmentajille – lajista, valmennuskokemuksesta tai -taustasta riippumatta. Kurssin voivat suorittaa palkatut ja vapaaehtoiset valmentajat ja ohjaajat, mutta myös muut liikunnan ja urheilun parissa toimivat tahot.

- Osaavalle ja koulutetulle valmentajalle keskeinen sisältö on turvallisuus. Tätä pystymme kokonaisvaltaisesti edistämään vastuullinen valmentaja -verkkokurssin avulla, kommentoi Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie.

Verkkokurssi antaa vinkkejä ja työkaluja vastuulliseen valmentamiseen ja turvallisen toimintaympäristön kehittämiseen. Verkkokurssi tarjoaa tietoa ja yhteisiä toimintatapoja, jotka helpottavat keskustelua ja suunnitelmien siirtämistä käytäntöön turvallisemman harrastus- ja urheiluympäristön rakentamiseksi – niin seuroissa kuin lajipiirissä laajemminkin.

Vastuullisen valmentajan verkkokurssi on suoritettavissa paikasta ja ajasta riippumatta osoitteessa oppimisareena.fi. Kurssi on maksuton vuoden 2021 loppuun. Sen jälkeen kurssin hinta on 10 €/henkilö ja se maksetaan kurssille ilmoittautumisen yhteydessä.

Kurssille pääseminen edellyttää rekisteröitymisen Suomisport -palveluun. Kurssin suoritettuaan osallistuja saa kurssista todistuksen sekä meriitin Suomisportin Sporttitililleen. Kurssisuoritus on osoitus sitoutumisesta vastuulliseen valmennukseen.

Myös Et ole yksin -palvelu tarjoaa koulutusta

Palloliitto on ollut mukana jo pitkään Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteishankkeessa, Et ole yksin -palvelussa. Myös siinä tavoitteena on edistää jokaisen oikeutta nauttia urheilusta turvallisesti sekä tulla kohdelluksi tasa-arvoisesti ja kunnioittavasti.

Et ole yksin -verkkokoulutus on pysyvästi maksuton, ja tarjoaa valmentajille ja muille urheiluseuroissa toimiville välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen, häirintään ja väkivaltaan. Koulutuksessa käydään läpi aiheita kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus. Kurssi sisältää erilaisia harjoituksia ja tehtäviä.

Et ole yksin -palvelun verkkokurssi on kaikille avoin ja ilmainen. Kurssi on suunnattu erityisesti urheiluseurojen valmentajille, työntekijöille ja vapaaehtoisille. Verkkokoulutus kestää noin tunnin ja voit suorittaa sen osissa.

Et ole yksin -verkkokoulutus >>