Valtion liikuntaneuvoston selvitys avaa koronapandemian vaikutuksia liikuntatoimialaan

Valtion liikuntaneuvoston selvitys tarkasteli koronapandemian akuutteja vaikutuksia liikuntatoimialaan. Koronakriisi on vaikuttanut liikunta-alan toimijoihin hyvin vaihtelevasti, mutta alalla ei näytä olevan koronakriisin voittajia.

Valtion liikuntaneuvoston selvitys kuvaa kuntien liikuntapalveluiden, urheiluseurojen ja järjestöjen sekä liikunta-alan yritysten ja koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden tilannetta maalis-toukokuussa 2020.

Selvityksen mukaan vakavimmat akuutit vaikutukset koronalla on ollut alan toimijoihin, joiden toimintaedellytyksiin koronarajoitukset ovat vaikuttaneet erittäin paljon tai keskeyttäneet toiminnan kokonaan. Koronalla on ollut vakavia vaikutuksia liikunta-alan yrityksille, niin perinteisille alan yrityksille kuin osakeyhtiöseuroille, joiden toiminta on kiinni esimerkiksi asiakasvirtojen tuomasta rahoituksesta.

- Akuutit vaikutukset ovat iskeneet pahiten seuroihin, joilla ottelu- ja tapahtumatuotot ovat tärkeässä osassa tulorahoitusta, ja joiden ei ole ollut mahdollista sopeuttaa omaa toimintaansa riittävän nopeasti. Tilanne on kuitenkin se, että hyvin harvalla pääsarjaseuralla on olemassa talouspuskuria tällaisten ongelmien varalle. Käytännössä voidaan sanoa, että sitä suuremmat ongelmat mitä suurempi seura, sanoo Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande.

Liikunta-alan yrityksistä 59 %:lla liikevaihto on laskenut vähintään puolella. Liikunta-alan yritysten tilanne näyttäytyy monelta osin heikommalta kuin yritysten tilanne keskimäärin.

Valtaosa (80 %) yhdistyspohjaisista urheiluseuroista selvisi kevään 2020 rajoituksista melko vähillä ongelmilla. Viidennekselle seuroista aiheutui kuitenkin paljon tai erittäin paljon ongelmia. Seurojen tulonmenetykset (maalis-toukokuu 2020) olivat arviolta yhteensä 76 M€ (nettomenetykset 47 M€).

Lajiliitoissa ja muissa liikuntajärjestöissä koronakriisi vaikutti erityisesti huippu-urheiluun, tapahtumiin, leireihin ja näytöksiin sekä kilpailutoimintaan. Maalis-toukokuun tulonmenetykset järjestöissä olivat arviolta 11,4 M€ (nettomenetykset 2,1 M€).

- Palloliiton osalta vaikutukset tulevat olemaan koko vuoden osalta miljoonaluokkaa. Vahvan taseen ja kassan avulla olemme pystyneet auttamaan hieman seurojamme akuutissa hädässä, mutta liiton tulonmenetykset ja annetut avustukset tulevat näillä näkymin painamaan tämän vuoden tuloksen tappiolliseksi omista merkittävistä kulusäästöistä ja sopeutustoimista huolimatta, Casagrande kertoo.

Akuutin kriisin taloushaasteista on pääosin selvitty nopeilla sopeuttamistoimilla. Selvityksen mukaan koronakriisin kokonaisvaikutuksia on kuitenkin vielä kesäkuussa 2020 mahdotonta arvioida laaja-alaisesti. Lopulliset vaikutukset riippuvat kriisin pituudesta.

- Kokonaistaloudellisia vaikutuksia vuosiin 2020 ja 2021 voidaan arvioida paremmin vasta tämän vuoden lopulla. On kuitenkin jo selvää, että kriisi tulee jättämään koko jalkapallon toimialaan erittäin pitkät jäljet, paluuta entiseen ei todennäköisesti nähdä seuraavan 10 vuoden aikana. Yhdessä seurojemme kanssa rakennamme kuitenkin uutta tulevaisuutta askel kerrallaan, kommentoi Casagrande.

Koronapandemian akuutit vaikutukset liikuntatoimialaan -selvitys >>

• korona