Valtakunnalliset Taitokilpailut kisataan Imatralla

Vuoden 2018 Valtakunnalliset Taitokilpailut järjestetään Kaakkois-Suomen piirin johdolla Imatran Aviasport Areenalla lauantaina 1. joulukuuta.

Teknisiä taitojaan Valtakunnallisissa Taitokilpailuissa mittaavat 10-15-vuotiaat tytöt ja pojat. SM-taitokilpailuihin osallistumisoikeus on piirinsä ikäluokan mestaruuden voittaneilla pelaajilla ja kultamerkin piirin kisoissa suorittaneilla pelaajilla.

Perinteisiä taitokilpailuja on järjestetty vuodesta 1954 lähtien.

- Teknisten taitojen kehittäminen osana pelaajan kokonaisvaltaista kehitystä on edelleen tärkeä osa-alue pelaajakehityksessä. Hyvät tekniset taidot kasvattavat pelaajan itseluottamusta omiin kykyihin, mikä auttaa ratkomaan pelitilanteita kentällä monipuolisesti.

- Valmennuksen painotukset ovat vuosien varrella kehittyneet, mutta edelleen pelaaja tarvitsee suorituksensa tueksi teknistä taitoa. Teknisesti taitava pelaaja ehtii havainnoimaan ympäristöään enemmän, mikä antaa pelaajalle enemmän eväitä nähdä mahdollisuuksia kuin rajoitteita kentällä, Palloliiton kouluttaja Marko Viitanen pohtii.

Taitokilpailut myös motivoivat pelaajia omatoimiseen harjoitteluun.

- Taitokilpailut ovat yksi mahdollisuus mitata omaa kehitystään. Saadun palautteen mukaan moni pelaaja myös nauttii kilpailutilanteesta.

Palloliitossa työskentelee parhaillaan Panu Aution johtama työryhmä, joka tutkii ja analysoi taitokilpailujen uudistamista.

Viikonloppuna Imatralla Valtakunnallisissa Taitokilpailuissa mestaruutta ja omia ennätyksiään jahtaa yhteensä lähes kaksisataa pelaajaa.

- Osallistujamäärä valtakunnallisissa kilpailuissa on viime vuosina jonkin verran laskenut. Haluamme selvittää mistä se johtuu ja mitä voimme asialle tehdä.

Osallistujalistat ja tulokset löydät täältä

• taitokilpailut
    • Kaakkois-Suomi