Valmentajille kaksi uutta teemakoulutusta

• Jalkapalloharrastus

Pelianalyysit ja tavoitteenasettelu tarjoavat valmentajien arkeen hyviä työkaluja.

Palloliiton valmentajakoulutukset täydentyvät kahdella uudella teemakoulutuksella, pelianalyyseillä sekä tavoitteenasettelulla. Teemakoulutukset ovat vapaaehtoisia, mutta vähintään yksi teemakoulutus tulee olla suoritettu ennen UEFA C -tasoa. Ilmoittautuminen koulutuksiin aukeaa lähiaikoina.

Yhden päivän kestävät pelianalyysikoulutukset käynnistyvät tänä syksynä, ja eri alueilla toimivia kouluttajia on yhteensä kymmenen. Palloliiton pelianalyysiasiantuntija ja miesten A-maajoukkueen videoanalyytikko Henri Lehto kertoo, että tarkoituksena on ollut saada koulutus mahdollisimman matalan kynnyksen toiminnaksi.

– Koulutuksen tarkoituksena on antaa valmentajalle perusvalmiudet videoanalyysityökalujen käyttöön. Nämä työkalut hallitsemalla hän voi käyttää videoanalyysiä omassa arjessaan. Uskon, että tämä auttaa heitä todella paljon, Lehto toteaa.

– Kun puhutaan pelianalyysiosaamisen syventämisestä ja asiaan erikoistumisesta, meillä on vielä erikseen videoanalyytikkojen perus- ja jatkokoulutukset. Siellä pääsee kehittämään syvemmin omia analyysitaitojaan.

Tavoitteenasettelukoulutus alkaa niin ikään syksyllä. Jyväskylän yliopistossa liikuntapsykologiaa opettava Hanna-Mari Toivonen muistuttaa, että tavoitteen asettaminen kauden alussa ja sen toteutumisen arvioiminen ei ole riittävää, vaan kyseessä on jatkuva prosessi.

– Koulutus sisältää tietopaketin – siinä on tietoa tavoitteenasettelun merkityksestä ja erilaisista tavoitetyypeistä. Erittelemme lopputulos- sekä toimintatavoitteet, eli katsomme tuloksen lisäksi tavoitteita keinoille, joilla tulos voidaan saavuttaa, Toivonen avaa.

– Käymme läpi sitä, kuinka tavoitteenasettelusta saataisiin mahdollisimman tehokasta, ja kuinka sitä olisi järkevää arvioida. Koulutuksessa valmentajat asettavat itselleen tavoitteita ja koulutuksen loppupuolella he harjoittelevat tavoitteenasettelusuunnitelman tekoa.

Muutoksia valmentajapolkuun

Jatkossa ikävaihekoulutukset (5–7-v ja 8–11-v) yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi. Uusina koulutuksina valmentajapolkuun tulee UEFA Youth B sekä UEFA Youth A Elite. Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie kertoo, että molempien koulutusten sisällöissä tullaan huomioimaan muun muassa lahjakkuuksien tukeminen ja kehittäminen eri ikävaiheissa.

– UEFA Youth B- ja Elite Youth A ovat virallisia UEFA:n koulutuksia, ja ne tulevat olemaan keskeinen osa lasten sekä nuorten valmennuksen erikoistumispolkua. UEFA Youth B on lasten valmennuksen erikoistumiskoulutus ja Elite Youth A nuorten- ja huippuvaiheen erikoistumiskoulutus.

Tietoa Palloliiton valmennuskoulutuksista löydät täältä.

Lisätietoja: Matti Lähitie, [email protected]