Valmennuskeskusten uusi kehittymisen seuranta -toimintakausi käynnistyy syksyllä – mukana olevat junioriseurat valittu

• Alueuutiset

Palloliiton alueellisten valmennuskeskusten uusi kaksivuotiskausi käynnistyy syksyllä 2019. Halukkaat seurat pystyivät kevään 2019 aikana hakemaan mukaan joko Etelä-, Keski- tai Pohjois-Suomen Valmennuskeskuksen järjestämään toimintaan. Haku käynnistyi maaliskuussa ja päättyi 15. huhtikuuta.

Valintakriteereissä painoivat ennen kaikkea seuran taso Palloliiton laatujärjestelmässä. Muita mahdollisesti vaikuttavia kriteereitä olivat esimerkiksi seuran pelaajakehityksen tulokset, pelaajapolun eheys, talous sekä olosuhteet.

Etelä-Suomen Valmennuskeskuksen alueelta valittiin kaudelle 2019-2021 seuraavat seurat:
Poikien huipputaso: EPS, HJS, FC KTP ja VJS.
Poikien perustaso: FC HAKA -juniorit, SalPa ja KoiPS.
Tytöt: EPS, VJS, HJS, FC HAKA -juniorit ja SalPa.

Keski-Suomen Valmennuskeskuksen alueelta valittiin seurat:
Poikien huipputaso: KuPS, SJK, JJK ja JIPPO.
Poikien perustaso: Komeetat, JJK YJ ja KuPS haaste.
Tytöt: Pallokissat ja JyPK.

Pohjois-Suomen Valmennuskeskuksen alueelta valittiin seurat:
Poikien huipputaso: OLS, Ajax-Sarkkiranta, Haukiputaan Pallo ja Tervarit Juniorit.
Poikien perustaso: Kajaanin Haka, FC Raahe ja FC Santa Claus Juniorit.
Tytöt: Ajax-Sarkkiranta ja Haukiputaan Pallo (sekä Limingan Pallo) hakivat yhteistyöjoukkueella – osallistuvat Keski-Suomen Valmennuskeskuksen pelitapahtumiin.

Seuraavan kaksivuotiskauden aikana toiminta käsittää seuraavat ikäluokat. Pojille toimintaa järjestetään siis sekä alueellisella huipputasolla että perustasolla, tytöille alueellisella huipputasolla.

Tyttöjen ja poikien huipputason toiminta, 4 ikäluokkaa
1. toimintavuoden (syksy 2019 – kevät 2020) ikäluokat ovat 2006-2009-syntyneet.
2. toimintavuoden (syksy 2020 – kevät 2021) ikäluokat ovat 2007-2010-syntyneet.

Poikien perustason toiminta, 2 ikäluokkaa
1. toimintavuoden (syksy 2019 – kevät 2020) ikäluokat ovat 2006-2007-syntyneet.
2. toimintavuoden (syksy 2020 – kevät 2021) ikäluokat ovat 2007-2008-syntyneet.

Pohjoisen ja Keski-Suomen valmennuskeskukset ovat järjestäneet vastaavaa toimintaa jo vuodesta 2017 alkaen. Toiminnan aloittamisen lähtökohtana olivat Sami Hyypiä Academyssä vuosien saatossa kehitetyt käytänteet. Alueellisten valmennuskeskusten toteuttamassa konseptissa käytänteitä pyrittiin, ja pyritään jatkossakin, tuomaan entistä tehokkaammin lähemmäksi paikallisten seurojen arkea. Jatkossakin valmennuskeskukset tulevat tarjoamaan seuroille muun muassa valmentajien ja valmennuspäällikköjen koulutusta, seurakäyntejä sekä kehittymisen seuranta -tapahtumia.

Kehittymisen seuranta -tapahtumat ovat valmennuskeskustoiminnan ydintä. Niissä pelaajille teetetään testejä kokonaisvaltaisen valmennuksen eri osa-alueille (teknis-taktinen, fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen). Lisäksi tapahtumaan osallistuvat joukkueet pelaavat turnauksen, jonka ottelut kuvataan ja jaetaan sähköiseen ympäristöön joukkueille ja taustahenkilöille analysoitavaksi.

Lisätietoja kehittymisen seuranta -konseptista (esimerkiksi valintakriteerit ja toiminnan sisältö) voit lukea tästä Palloliiton sivuilla maaliskuussa 2019 julkaistusta uutisesta.

Lisätietoja alueellisesta kehittymisen seurannasta antavat:

Etelä-Suomen Valmennuskeskuksen päällikkö
Tero Koskela