Väisänen kehui PK-35 Vantaan esitystä

• Jalkapallosarjat

PK-35 Vantaa haki toisessa yläloppusarjan ottelussaan selvänumeroisen 1-5-vierasvoiton Turun Palloseurasta. Punamustien pelaaminen oli vahvaa alusta lähtien ja etenkin peräti viisi maalia tehtaillut Heidi Kollanen oli turkulaisille mahdoton pideltävä.

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen oli luonnollisesti tyytyväinen selkeään voittoon ja joukkueensa peliesitykseen. Väisäsen mukaan TPS pyrki etenkin alussa vaikeuttamaan vieraiden pelaamista aggressiivisesti, mutta samalla turkulaisten prässipelaaminen jätti aukkoja ryhmän puolustukseen.

– Tiesimme TPS:n aloittavan vahvalla prässillä ja tulevan päälle monen pelaajan voimin. Uskoimme kuitenkin pystyvämme ohittamaan sen. Tietysti vastustajan korkea prässi avaa myös tilaa vastaiskuille. Tiesimme niitä syntyvän ja niin siinä kävikin, Väisänen totesi seuran sivuilla.

– Kenttä aukesi ajoittain meidän kannaltamme todella suotuisasti ja pääsimme nopeisiin hyökkäyksiin. Samalla TPS:n pelaaja joutuivat juoksemaan todella paljon ylös ja alas.

Turussa PK-35 Vantaa pelasi tavallista enemmän myös nopeita ja suoraviivaisia hyökkäyksiä. Väisäsen mukaan vieraat vaihtelivat onnistuneesti eri hyökkäysrytmejä.

– Tänään emme jauhaneet palloa niin syvällä kuin jossain muissa peleissä, mutta sen sijaan iskimme tilaa saatuamme usein nopeasti. Pystyimme toki myös kierrättämään palloa. Pelasimme monipuolisesti sekä nopeita että hitaita hyökkäyksiä, Väisänen sanoi.

- Pelissä näkyi etenkin se, että pystyimme pitämään vauhtia yllä nopealla pallollisella pelaamisellamme. Olimme koko ajan liikkeessä eikä TPS oikein päässyt kiinni pelaajiimme. Lisäksi olimme tänään vahvoja kamppailutilanteissa ja pääpalloissa.

Kun PK-35 Vantaa sai paljon tilaisuuksia nopeisiin hyökkäyksiin, joukkue käytti ne myös hyväkseen päättämällä tilanteita hienoihin maaleihin.

– Hyökkäyksemme olivat nopeita, mutta ne olivat kuitenkin silti hyvin rakennettuja tilanteita. Viiden maalin lisäksi meillä oli tilaisuuksia vielä useaan lisäosumaan. Jos viimeistelymme olisi ollut tehokkaampaa, olisi verkko heilunut vielä useammin, Väisänen tuumi.

– Toki myös TPS:n maali oli hieno yksilösuoritus. Savolainen haastoi siinä hyvin ja laukoi pallon hienosti takakulmaan. Heillä oli myös avausjaksolla yksi vaarallinen tilanne, mutta Roosa Toivanen pelasti tilanteen hienosti.

Punamustien riveistä löytyi 1-5-vierasvoitossa koko kentällisen täydeltä onnistujia. Ottelun hahmoksi nousi peräti viisi maalia tehtaillut Heidi Kollanen, mutta Väisänen korosti, että onnistumiset olivat palkinto koko joukkueen hyvästä pelaamisesta.

– Onnistujia oli tänään paljon, mutta totta kai ”Heku” pitää nostaa esiin, koska hän teki voittomaalin – ja vielä neljä muutakin maalia. Pystyimme luomaan kollektiivisesti hienoja hyökkäyksiä ja tarjosimme hyviä syöttöjä Hekulle, joka käytti paikkansa hyvin. Teimme hienoja maaleja hienoista syötöistä.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat viikon kuluttua sunnuntaina 23.9. kotiottelulla Åland Unitedia vastaan.

• PK-35 Vantaa