Vahvasti panostava FF Jaro haluaa takaisin Veikkausliigaan – ”On kiinnostavaa nähdä, kuinka uudet pelaajamme sopeutuvat pelitapaamme”

• Jalkapallosarjat

Ykköstä yhtäjaksoisesti kaudesta 2016 pelannut joukkue on tehnyt talven aikana vakuuttavia pelaajahankintoja. Mieleisiä paluumuuttajia on toistaiseksi kaksi, eikä päävalmentaja sulje pois Roman Eremenkonkaan paluuta Pietarsaareen.

– Viime kauden neljäs sija oli ihan ok. Ensisijainen tavoitteemme oli sijoittua kuuden joukkoon, ja tähtäsimme myös kakkossijaan, joka jäi saavuttamatta. Meillä oli kauden aikana pari heikkoa jaksoa, jolloin menetimme liikaa pisteitä. Tämän takia emme yltäneet kärkipaikoille, Jimmy Wargh sanoo.

Komean pelaajauran Jarossa tehneelle Warghille kausi oli ensimmäinen seuran päävalmentajana. Kauteen mahtui paljon hyvää, mutta karsijan paikalle jäi lopulta viiden pisteen matka. Wargh toteaa, että nämä pisteet olisivat olleet raavittavissa.

Jarolle oli muodostua todellinen ”kotiotteluiden kirous”, sillä voittaminen Pietarsaaren keskuskentällä oli joukkueelle hyvin vaikeaa. Warghin miehistö voitti 13 kotipelistään vain kolme eli vähemmän kuin mikään muu Ykkösen joukkue.

– On vaikea löytää suoraa selitystä sille, miksi tuloksemme olivat huonoja kotikentällä. Jos mietti vieraspelejä, saimme ehkä enemmän kuin olisimme ansainneet. Kotona asia meni toisin päin – kenttätapahtumien perusteella olisimme mielestäni ansainneet enemmän, Wargh pohtii.

– Muutamassa kotipelissä meillä oli erittäin paljon maalipaikkoja, mutta pallo ei vain mennyt sisään. Ei voi sanoa, että olisimme pelanneet selkeästi huonommin kotona kuin vieraissa.

Tulevalla kaudella Jaro on monen papereissa yksi Ykkösen suurimpia ennakkosuosikkeja. Warghin mukaan joukkue lähteekin kauteen nousu mielessään, eikä kunnianhimoinen tavoite ole salaisuus.

– Joukkueen rakennuksemme on osoittanut, että haluamme menestyä sarjassa. Olemme keränneet ryhmän kasaan hyvissä ajoin, ja meillä on enemmän aikaa tehdä töitä yhdessä kuin viime kaudella. Meidän täytyy tehdä paljon hommia, että pystymme vastaamaan kilpailijoiden huutoon. Kauden alkuun on vielä pitkä aika.

Nähdäänkö Eremenko Ykkösessä?

Jaro sai solmittua syksyn ja talven aikana käytännössä kaikki haluamansa jatkopahvit. Wargh kertoo, että ainoastaan Tyler Reidin kanssa ei lopulta syntynyt yhteisymmärrystä.

– Kokeneet omat poikamme, kuten Johan Brunell, Joni Remesaho sekä Markus Kronholm, ovat todella tärkeitä jatkajia. Kuten myös ulkomaalaisvahvistukset Mykyta Savchenko, Krists Gulbis ja Guillermo Sotelo. Olen tyytyväinen siihen, kuinka saimme pidettyä runkomme kasassa.

Kotimainen futisyleisö ehti jo innostua talvella, kun Roman Eremenkon sekä Simon Skrabbin kerrottiin harjoittelevan Jaron kanssa. Skrabbin siirto ruotsalaisseura Kalmar FF:ään julkaistiin tammikuun lopulla, mutta mies treenaa yhä Jaron kanssa.

– Skrabbin perhe odottaa lasta, ja hän muuttaa Kalmariin vasta syntymän jälkeen. Simon halusi olla Pietarsaaressa, kun lapsi syntyy – mikäli tämä ei olisi onnistunut, olisi hän hyvin mahdollisesti pelannut puoli vuotta meillä, Wargh avaa.

– Romanin kanssa olemme neuvotelleet asioista, ja on 50/50, nähdäänkö Roman Jaron paidassa kesällä. Ovemme ovat auki. Olisi kaikin puolin hienoa, jos hän pelaisi meillä. Roman on näyttänyt treeneissämme, että hän on yhä todella, todella hyvä.

Vaikka nimekästä kaksikkoa ei Jarossa ainakaan vielä nähdä, on joukkue tehnyt kiinnostavia hankintoja, joista neljä pelasi viime kaudella Veikkausliigaa. Paluumuuttaja Severi Kähkösen (AC Oulu) vastuu jäi pääsarjassa pieneksi, mutta nuorukainen sai paljon minuutteja loppukauden lainalla KPV:ssa. Jacob Bushue (FC Haka) puolestaan kantoi kapteeninnauhaa ja pelasi 23 liigaottelussa.

– Emme olisi pystyneet ostamaan Severiä Oulusta ilman sponsoreitamme. He muistavat, kuinka hyvä hän oli Jarossa, ja he halusivat hänet takaisin Jaroon. Maalinteko tökki osaltamme viime kaudella, ja Severi hankittiin maalintekijäksi. Hän pystyy pelaamaan muillakin pelipaikalla, mutta ensisijaisesti hän tulee olemaan hyökkääjä.

IFK Mariehamnista hankitut Frankline Okoye ja Emile Paul Tendeng tuovat Pietarsaareen lisää liigakokemusta. Debyyttikaudellaan 2016 Ilveksessä hurmannut Tendeng ei ole viime vuosina yltänyt vastaaville tehoille, mutta senegalilaistaiturilta odotetaan paljon.

– Veikkaan, että Tendeng tulee olemaan Ykkösen parhaita pelaajia. Hän on ammattimainen kaveri, joka tekee aina parhaansa ja vaatii muilta paljon. Viime kaudella hän ei saanut IFK:ssa paljoa minuutteja, mutta kilpailu oli tosi kovaa. Kun hän sai syksyllä enemmän peliaikaa, oli hän todella hyvä, Wargh kehuu.

– Pitää myös muistaa, että Veikkausliigan ja Ykkösen välillä on aika iso tasoero. Esimerkiksi Severillä ja Anthony Olusanyalla (HJK) oli viime vuonna hieman vaikeuksia liigassa, vaikka he olivat todella hyviä Ykkösen kaudella 2020. Myös Frankline voi olla erittäin hyvä pelaaja Ykköseen.

Viime kauden runkopelaaja Patrick Byskata palasi Jarosta Kokkolaan, ja Adam Vidjeskog siirtyi toiseen suuntaan. Vidjeskog pelasi Jarossa edellisen kerran kaudella 2017, minkä jälkeen hänet nähtiin KPV:n lisäksi PS Kemin riveissä.

– Adam on monipuolinen pelaaja, ja hänet saatetaan nähdä niin keskikentän pohjalla, topparina kuin oikeana laitapakkina. Adam on mielestäni parantanut peliään vuodesta toiseen, ja viime kaudella hän oli yksi KPV:n parhaista pelaajista.

Pietarsaaren juniorimylly toimii yhä

Jaro aloittaa Ykköscupin mukavista lähtökohdista, sillä kaikki joukkueen pelaajat ovat ulkomaalaisvahvistuksia myöten Pietarsaaressa. Viime vuosina ryhmä on ollut kasassa vasta maaliskuun puolivälissä, joten yhteisessä valmistautumisessa on huomattavasti aiempaa enemmän aikaa.

– Se helpottaa paljon valmentajan elämää, kun ehtii käydä taktisia asioita kunnolla läpi. Vaikka haluamme voittaa Ykköscupin jokaisen ottelun ja edetä finaaliin asti, meille on tärkeintä kehittää peliämme cupin aikana. On kiinnostavaa nähdä, kuinka uudet pelaajamme sopeutuvat pelitapaamme.

Pietarsaarelaisseura tunnetaan mainiosta juniorityöstään, ja nuoret pelaajat päässevät näyttämään osaamistaan Ykköscupin otteluissa. Omista kasvateista moni on jo debytoinut Ykkösessä – tällä kaudella osalle heistä voi olla tarjolla merkittävä rooli.

– Odotan, että Albin Björkskog, Benjamin Östman, Marcel Wargh tai Aron Bjonbäck nousee avauskokoonpanoon asti. JBK on paljon nuoria poikia, joiden kehitystä on mielenkiintoista seurata. Esimerkiksi Roni Björkskog oli viime vuonna mukanamme, ja hänet voidaan nähdä myös edustuksessa, Wargh kertoo.

– Olemme viime vuosina nähneet monesti, että nuoret pelaajat voivat ottaa nopeasti isoja harppauksia. Harjoittelemme vielä pari viikkoa yhdessä JBK:n kanssa, ja pelaajilla on aikaa antaa näyttöjä.

Voit tilata FF Jaron kausikortin kaudelle 2022 täältä

• miesten ykkönen