Uusien koronarajoitusten vaikutus Palloliiton kilpailutoimintaan

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta
  • Futsal

Viranomaiset ovat antaneet merkittäviä uusia koronarajoituksia. Seuraamme valtakunnallista ja alueellista viranomaisviestintää ja pyrimme antamaan mahdollisimman tarkkaa tietoa kulloinkin voimassa olevista rajoituksista.

Rajoitukset vaihtelevat eri alueilla ja myös niiden voimassaolo vaihtelee, mikä voi aiheuttaa äkillisiä muutoksia kilpailutoimintaan.

Ottelu – tai turnaustapahtuman järjestäjä on velvollinen perehtymään oman alueensa rajoituksiin. Mikäli ottelu- tai turnaustapahtuman järjestäminen tulee rajoitusten piiriin, on tärkeää huomioida:

• ilmoitus vastustajalle ottelun tai turnaustapahtuman peruutuksesta. Kilpailun järjestäjä informoi uusista aikatauluista myöhemmin.
  • ilmoitus erotuomareille ottelun tai turnaustapahtuman peruutuksesta
  • ilmoitus kilpailunjärjestäjälle ottelun tai turnaustapahtuman peruutuksesta

Lähtökohtana kilpailutoiminnassa on, että kaikki ottelut joihin viranomaisrajoituksia ei kohdistu, pelataan. Ne ottelut, jotka joudutaan siirtämään, pelataan myöhemmin erikseen päätettävänä ajankohtana. Tavoitteena on, että sarjat saadaan pelattua kokonaisuudessaan läpi.

Jalkapallossa rajoitukset eivät koske ulkona tapahtuvaa harjoittelua ja pelaamista missään ikäluokassa tai sarjatasolla yleisörajoituksia lukuun ottamatta. Miesten ja naisten kaksi ylintä sarjaa voivat jatkaa toimintaa myös sisätiloissa normaalisti. Kakkosesta alaspäin sisällä tapahtuva sarjatoiminta estyy toistaiseksi rajoitusten johdosta useimmilla alueilla. Jalkapallossa lasten ja nuorten sarjat pelataan normaalisti 2004 ja sitä myöhemmin syntyneiden sarjoissa. Tämä tarkoittaa, että P20 SM-karsintasarjan pelaaminen sisällä voi estyä. Viimeksi mainitusta informoidaan vielä erikseen seuroja. Lasten ja nuorten toiminnassa on lisäksi huomioitava, että alueelliset ja paikalliset viranomaiset ovat joillakin paikkakunnilla tulkinneet, että vain harjoittelu on toistaiseksi mahdollista, jolloin määräys on huomioitava.

Futsalissa miesten ja naisten kaksi ylintä sarjaa voivat jatkaa toimintaa normaalisti. Kakkosesta alaspäin sarjatoiminta estyy toistaiseksi rajoitusten johdosta useimmilla alueilla. Futsalissa lasten ja nuorten sarjat pelataan normaalisti 2004 ja sitä myöhemmin syntyneiden sarjoissa. Tämä tarkoittaa, että P19 Futsal-Liiga voidaan joutua keskeyttämään tilapäisesti. Viimeksi mainitusta informoidaan vielä erikseen seuroja. Lasten ja nuorten toiminnassa on lisäksi huomioitava, että alueelliset ja paikalliset viranomaiset ovat joillakin paikkakunnilla tulkinneet, että vain harjoittelu on toistaiseksi mahdollista, jolloin määräys on huomioitava.

Palloliitto suosittelee kaikille pelaajille, valmentajille ja taustahenkilöille täyden rokotussuojan hankkimista tartuntojen ehkäisemiseksi, terveysturvallisuuden varmistamiseksi ja toiminnan jatkamiseksi.

Tarkista oman alueesi määräykset ja suositukset Aluehallintoviraston sivuilta >>

Lisätietoa ja ajantasaiset rajoituspäätökset, ohjeistukset, suositukset ja määräykset koronavirusepidemiasta Valtioneuvoston, THL:n ja AVI:n sivuilta.

Ajankohtaista tietoa koronaviruksen vaikutuksista urheiluun Olympiakomitean sivuilla >>

• korona