Uusi tulospalvelu hemmottelee käyttäjiä uusilla ominaisuuksilla: ”Meille ei riittänyt, että teemme vain paremman”

Maanantai 15. maaliskuuta kannattaa merkitä kalenteriin viimeistään nyt: silloin aukeaa nimittäin Palloliiton upouusi Tulospalvelu. Uutta tulospalvelua on rakennettu pitkään, hartaasti ja ennen kaikkea käyttäjien tarpeet huomioiden.

Lopputulos on sen mukainen.

– Meille ei riittänyt, että teemme vain paremman tulospalvelun. Puhdistimme työpöydän ja aloitimme alusta, tulospalvelun kehittämisestä vastaavana projektipäällikkönä toimiva kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäki avaa.

Itse projekti käynnistyi pari vuotta sitten, kun nykyisen tulospalvelun käytössä ilmeni ongelmia. Asiakaspalautteissa toistuivat palvelun luotettavuuteen ja käytettävyyteen liittyvät asiat.

– Tutkimme erilaisia mahdollisuuksia ja huomasimme, että meidän kannattaa tehdä tämä kokonaan uudestaan, Rinnetmäki kertaa.

– Nykyisessä tulospalvelussa on paljon hyviä asioita, mutta emme saaneet kokonaisuutta toimimaan kuten olisimme halunneet. Toinen kerta on aina helpompi, ettemme toista samoja virheitä, kilpailutoiminnan kehityspäällikkö Hannu Kylmäniemi kertoo.

Käyttäjäkysely paljasti ongelmakohtia

Paras tapa selvittää, mitä tulospalvelun käyttäjät kaipasivat, oli kysyä sitä käyttäjiltä itseltään.

Halusimme tietää, mitä tarpeita olemme täyttämässä. Tulospalvelu on herättänyt itsessään paljon intohimoja, joten oli todella tärkeää, että kun palvelu on tärkeä isolle joukolle ihmisiä, tehdään se nimenomaan heille.

Käyttäjäkyselyyn vastasi kaikkiaan 1 300 henkilöä. Kyselyssä esiin nousi monia ominaisuuksia, jotka käyttäjät kokivat jähmeiksi.

– Liikkuminen sarjojen välillä koettiin hankalaksi. Mobiilikäytettävyyttä pidettiin yleisesti heikkona. Ottelut ja pelipaikat olivat vaikeasti löydettävissä eikä omia suosikkisarjoja saanut valittua pikanäkymään. Sarjojen löydettävyys oli vaikeaa, Rinnetmäki luettelee.

Ongelmia ryhdyttiin ratkaisemaan yhdessä TASO-kilpailunhallintajärjestelmästä vastaavan Sentinel Softwaren kanssa. Tiimin katseet kääntyivät heti aluksi ulkomaille ja kansainvälisiin tulospalveluihin.

– Ulkomailta löytyi monia hienoja, näyttäviä, yksittäisiin sarjoihin perustuvia tulospalveluita. Niitä ominaisuuksia halusimme myös omaan laajempaan tulospalveluumme, missä meillä on satoja sarjoja, Rinnetmäki kertoo.

Inspiraatiota uuteen tulospalveluun haettiin niin Euroopan viiden suurimman sarjan kuin Ruotsin jalkapalloliitonkin tulospalveluista, mistä mukaan napattiin parhaimmat ominaisuudet.

– Eikä saa unohtaa kotimaista Veikkausliigaa, Veikkausta ja Ylen teksti-tvtä, Kylmäniemi lisää.

Käyttäjät mukana alusta loppuun

Käyttäjät olivat prosessissa mukana alusta loppuun. Jo ensimmäisten luonnosten kohdalla käyttäjiltä kysyttiin mielipidettä. Myöhemmin mukaan otettiin lähes 60 betatestaajaa sekä 13 esitestaajaa käyttölogiikkatesteihin.

Rinnetmäki tiedusteli sosiaalisessa mediassa ahkerasti käyttäjien mielipidettä pienissäkin yksityiskohdissa.

– Betatestausten perusteella voidaan sanoa, että olemme onnistuneet toisessa tavoitteessamme eli käytettävyys on merkittävästi parantunut. Asiat löytyvät helpommin. Lisäksi uudessa tulospalvelussa voi valita omat suosikkinsa, oli kyseessä sitten yksittäinen pelaaja, joukkue, seura, sarja tai vaikka kenttä ja sitten päästä pikalinkkien kautta seuraamaan suoraan omia suosikkejaan, Rinnetmäki kertoo.

– Yksittäisten otteluiden seuraaminen pitäisi uudessa versiossa olla huomattavasti helpompaa ja tarkempaa, Kylmäniemi jatkaa.

Myös mobiiliin on panostettu, sillä tulospalvelun sisältö on suunniteltu ensisijaisesti mobiilinäkymää varten.

– Kehittäminen jatkuu ja teemme tästä yhä parempaa käyttäjien kokemusten perusteella, Rinnetmäki päättää.

Tulospalvelua mukana tekemässä

Genero

Genero on käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita tarjoava markkinointitoimisto.
    Uuden tulospalvelun muotoilun lisäksi Genero on ollut mukana tekemässä Palloliiton
    viestintäsuunnitelmaa, ja tuottanut Palloliitolle sisältöjä vuodesta 2020.

Uuden Tulospalvelun graafisen ilmeen pääsuunnittelijana toimii Design Director Antti Karvanen.

– Tulospalvelun uudistaminen on ollut yksi suosikkiprojekteistani pitkään aikaan.
    Pelaajana olen käyttänyt Tulospalvelua varmaan siitä asti, kun se on ollut olemassa.
    Uskon, että yhdessä Palloliiton tiimin kanssa olemme luoneet palvelun, joka pystyy
    palvelemaan Tulospalvelun moninaisia kohderyhmiä, Karvanen kertoo.

Sentinel Software

Sentinel Software SSW Oy on ohjelmistokehitykseen keskittynyt yritys,
    jonka yksi tunnetuimmista rekisteröityistä tavaramerkeistä on TorneoPal.

Ohjelmisto on syntynyt 20 vuoden kehitystyön tuloksena, ja nykyään tulospalvelun
    asiakkaita ovat Palloliiton lisäksi Lentopalloliitto, Koripalloliitto, Käsipalloliitto,
    Ringetteliitto, Jääpalloliitto, Kaukalopalloliitto ja Hockeyliitto. Myös Salibandyliitto
    hoitaa järjestelmässä turnauksiaan ja Jääkiekkoliitto tuomariasetteluitaan.

Vuonna 2019 TorneoPalia käytettiin Suomen lisäksi 14 maan jalkapalloturnausten
    tulospalveluun.

Otteluiden tulos- ja tapahtumatietoja sarjataulukoita ja lehdistötiedotteita eri lajeista
    toimitetaan mm. Ylen Teksti-TV:lle, STT:lle, Veikkaukselle, SolidSportille ja GameSaverille.