Urlus-Säätiöltä merkittävä lahjoitus Palloliitolle – 100 000 euron edestä jalkapalloja lapsille

70-vuotisjuhlavuottaan viettävä Urlus-Säätiö haluaa tukea lahjoituksellaan lasten liikuntaa.

Urlus-Säätiön hallitus on päättänyt jakaa Säätiön toiminnan 70-vuotisjuhlavuoden Urlus-palkinnon (100 000 euroa) Suomen Palloliiton kautta esikouluikäisille lapsille. Palkinto on säätiön historian suurin.

- Tämä on todella merkittävä ja äärettömän tärkeä lahjoitus suomalaiselle jalkapallolle. Tuki kohdennetaan seurojen kautta sataprosenttisesti kasvavien pelaajamäärien tueksi, Palloliiton Eteläisen alueen seurakehittäjä Lasse Keski-Loppi sanoo.

Säätiön lahjoituksella vauhditetaan pelaajamäärien kasvun strategista tavoitetta. Palloliitto hankkii lahjoituksella yli 20 000 jalkapalloa, jotka kohdennetaan varhaiskasvatukseen ja Eskarifutikseen. Eskarifutis-kampanja on osa seuroille kohdennettavista EURO2020-toimenpiteistä. Palloja lahjoitetaan seurojen kautta ruohonjuuritason liikuttamistapahtumissa seuraavien vuosien aikana.

Lapset liikkumaan jalkapallon avulla

Urlus-Säätiö on merkittävä tukija maan ja etenkin Helsingin seudun liikuntakasvatus- ja urheiluelämälle. Säätiö tukee muun muassa partioliikettä, vapaapalokuntatoimintaa, pääkaupunkiseudun urheiluseuroja sekä varusmiesten hyvinvointia stipendien kautta.

Säätiö myöntää tänä vuonna Urlus-palkinnon lisäksi haettuja avustuksia vajaalla 2 miljoonalla eurolla. Yhtenä erityisteemana on lasten ja nuorten liikuttaminen.

- Lasten ja nuorten liikkuminen kiinnostaa meitä erityisesti ja haluamme tukea sitä. Haluamme myös olla mukana estämässä syrjäytymistä. Lahjoitimme viime syksynä pääkaupunkiseudun päiväkodeille 50 000 eurolla liikuntapaketteja. Siitä jalostui tämä idea. Jalkapallo on nyt hienosti esillä, joten päätimme panostaa nappuloiden tukemiseen, Urlus-Säätiön asiamies Jukka Pennanen kertoo.

Suomen esikouluikäiset lapset halutaan saada innostumaan liikunnasta ja jalkapallosta lahjoituksen avulla.

- Tutkimukset ovat osoittaneet, että lapset liikkuvat vähemmän kuin aikaisemmin. Se on suuri huoli meillä säätiössä, liikkumiseen pitäisi nyt panostaa. Päiväkoti on siihen erinomainen paikka ja pallo on maailman helpoin liikuntaväline. Taustalla on myös maajoukkueiden hieno menestys. Jalkapallobuumin kautta tässä on nyt hieno paikka liikuttaa tenavia pallon perässä vielä enemmän, Pennanen päättää.

Palloliitto kiittää Urlus-Säätiötä merkittävästä lahjoituksesta koko jalkapalloperheen puolesta.