Uefalta selvä viesti rasismin tuomitsemisesta – Kamaraa solvanneelle Kudelalle kymmenen ottelun pelikielto

Uefa tuomitsi Slavia Prahan Ondrej Kudelalle 10 ottelun pelikiellon. Myös Glen Kamara sai Uefalta kolmen ottelun pelikiellon.

Euroopan jalkapalloliitto Uefa on tuominnut Slavia Prahan Ondrej Kudelalle 10 ottelun pelikiellon rasistisesta käytöksestä.

Kudela solvasi rasistisesti Rangersin ja Huuhkajien keskikenttäpelaaja Glen Kamaraa Rangersin ja Slavia Prahan välisessä Eurooppa-liigan kohtaamisessa 18. maaliskuuta. Sekä Palloliitto että Huuhkajat ilmaisivat selkkauksen jälkeen tukensa Kamaralle ja muistuttivat, ettei rasismille ole sijaa missään muodossa.

Myös Kamaralle tuomittiin kolmen ottelun pelikielto väkivaltaisesta käyttäytymisestä.

Kamaran rangaistus koskee vain Uefan seurajoukkuekilpailuja. Kudelan pelikielto koskee Uefan seurajoukkuekilpailujen lisäksi Tshekin maajoukkueen otteluita.

Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande pitää Kudelan rangaistusta oikeudenmukaisena.

– On todella hyvä asia, että Uefa ottaa rasismin vakavasti ja puuttuu epäasialliseen käytökseen vakavasti. Tämä on signaali siitä, ettei minkäänlainen rasistinen käytös ole hyväksyttävää. Peli on avoin kaikille, eikä Palloliitto hyväksy rasismia missään muodossa,  Casagrande toteaa.

–  On hyvä muistaa, että myöskään väkivalta ei ole oikein missään tilanteessa.