9.4.2021 klo 20.00

Uefa vahvisti – Huuhkajat pääsee pelaamaan EM-kisoissa yleisön edessä

Euroopan jalkapalloliitto Uefa vahvisti perjantaina, että ainakin kahdeksaan kisakaupunkiin voidaan ottaa katsojia seuraamaan kesän EURO2020 -turnausta. Mukana ovat Huuhkajien lohkon kisakaupungit Pietari ja Kööpenhamina.

Uefan mukaan neljän muun alkuperäisen kisakaupungin kohtalosta päätetään 19. huhtikuuta.

Huuhkajien kisakaupungit Pietari ja Kööpenhamina ovat näiden kahdeksan katsojia stadionille laskevien kisakapunkien joukossa. Kööpenhamina on arvioinut, että Parkenille voidaan ottaa vähintään 25-33 prosenttia stadionin kapasiteetista.

Pietari on varmistanut, että otteluihin voidaan ottaa vähintään 50 prosenttia stadionin kapasiteetista. Molemmat Huuhkajien otteluiden kisakaupungit ovat kertoneet, että kapasiteettia voidaan mahdollisesti kasvattaa. Päätökset stadionille pääsevien katsojien kapasiteettien lisäämisestä tehdään huhtikuun loppuun mennessä.

Yhdeksän kisakaupunkia, joiden joukossa on myös Kööpenhamina, ovat kertoneet, ettei otteluihin matkustaville katsojille ole luvassa erityiskohtelua maahantuloa koskevien rajoitusten suhteen. Tanskan jalkapalloliitto on lisäksi pyytänyt, että Uefa priorisoisi lippujen jaossa tanskalaisia.

Pietari sen sijaan suunnittelee, etteivät matkustusrajoitukset koskisi EM-kisoihin matkustavia katsojia. Lipun omistavilla katsojilla tulisi kuitenkin olla todistus tuoreesta negatiivisesta koronatestistä.

Huuhkajat avaa EM-kisat 12. kesäkuuta Tanskan vieraana. Kööpenhaminasta matka jatkuu Pietariin, missä Suomi kohtaa Venäjän 16.6. ja Belgian 21.6.

Mahdollisuus palauttaa liput

Miesten EM-lopputurnaukseen lipun ostaneilla katsojilla on mahdollisuus palauttaa liput 22. huhtikuuta kello 19.00 mennessä ja saada rahat täysimääräisenä takaisin. Palautus tehdään Uefan portaalissa.

Tämän jälkeen Uefa tarkastaa lipun haltijoiden määrän. Mikäli lipun haltijoita on enemmän kuin ottelustadionille on mahdollista ottaa yleisöä, suorittaa Uefa uuden arvonnan lipunhaltijoiden kesken. Uuden arvonnan tuloksista kerrotaan toukokuussa.

Uefa vastaa lippujen palautuksesta ja mahdollisesta uudesta arvonnasta.