UEFA Super Cup 2022 Suomeen

Euroopan jalkapalloliiton UEFA:n hallitus päätti kokouksessaan Amsterdamissa maanantaina 2.3. vuoden 2022 UEFA Super Cupin järjestäjästä. Päätöksen mukaan Super Cup 2022 järjestetään Helsingin Olympiastadionilla Suomessa.

Perusteellisen perusparannuksen ja uudistamisen läpikäynyt Olympiastadion pääsee näin isännöimään suurinta Suomessa koskaan järjestettyä jalkapallo-ottelua. Super Cupissa kohtaavat vuosittain Mestarien liigan ja Eurooppa-liigan edelliskevään voittajat. Vuodesta 1974 asti vuosittain paria poikkeusta lukuun ottamatta pelattu Super Cup pelattiin alkujaan kaksiosaisena, vuosina 1998-2012 Super Cup pelattiin Monacossa ja sen jälkeen finaali on kiertänyt eri kaupungeissa.

- Helsinki ja Suomi liittyvät nyt tähän joukkoon – mahtava asia ja myös hieno kunnianosoitus suomalaiselle jalkapallolle, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti iloitsee.

UEFA:n hallitus päätti samalla vuoden 2023 Super Cupista, joka järjestetään Kazanissa, Venäjällä.

Suomen Palloliitto haki nyt toisen kerran Super Cupia ja valmisteli hakemuksen Super Cupin järjestämisestä jälleen huolellisesti ja korosti hakemuksessaan muun muassa Olympiastadionin uutta ilmettä ja puitteita sekä Helsingin kokemusta tunnustettuna suurten kansainvälisten tapahtumien järjestäjänä. Hakemuksen osalta Palloliitto tekikin tiivistä yhteistyötä Helsingin kaupungin kanssa.

- Päätös Super Cupin hakemisesta Suomeen tehtiin jo useita vuosia sitten ja itse hakuprosessikin on ollut käynnissä jo vuosien ajan ja nyt toisella yrittämällä tärppäsi. Haluamme kiittää Helsingin kaupunkia erinomaisesta yhteistyöstä, joka on tämän hankkeen mahdollistanut, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande toteaa tyytyväisenä.

- Nyt alkaa sitten käytännön työ tapahtumajärjestelyjen suhteen. On mahtavaa päästä tarjoamaan suomalaisille jalkapallofaneille tällainen ottelu, jonka kaltaista ei aiemmin tässä maassa ole nähty.

Päätös on hieno uutinen paitsi suomalaiselle jalkapallolle myös isäntäkaupunki Helsingille.

- Helsingin strateginen tavoite on olla monipuolinen ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuuri- ja tapahtumakaupunki. Tapahtumat vahvistavat kaupungin vetovoimaa, ja ne luovat paikkoja, joissa kaupunkilaiset voivat kohdata. Super Cupin kaltainen urheilun huipputapahtuma sopii Helsinkiin ja uudistetulle Olympiastadionille hienosti, pormestari Jan Vapaavuori sanoo.

Järjestyksessään 47. UEFA Super Cup pelataan elokuussa 2022.

• Palloliitto