UEFA Playmakers -ohjelma porskuttaa Porissa

Julkaistu

    Aurinkoisessa Porissa jalkapalloilevat tytöt valtaavat Herralahden kentän, kun suositut Playmakers-harjoitukset käynnistyvät. Ohjelmassa 5–8-vuotiaat tytöt harjoittelevat pallon kuljettamista, syöttelyä ja harhautuksia Disney tarinoiden maailmassa.

    FC Jazzin nousukiito tyttöjen jalkapallossa on ollut huima. Syksyllä 2020 toiminnassa oli mukana 12 pelaajaa ja 2 naista valmentajina, kun taas kesäkuussa 2021 mukana on jo peräti 105 pelaajaa sekä 8 naista valmentajina. Seuran visiona on kasvattaa pelaajaputki 5–14-vuotiaille tytöille. FC Jazzin osalta kokemukset UEFA Playmakersistä ovat olleet loistavat, ja ohjelman avulla on nostettu nuorimpien tyttöjen kiinnostusta jalkapalloon.

    - Konsepti on mielenkiintoisen haastava, mutta hyvin toteutettuna se antaa isot mahdollisuudet onnistua tyttöjen lapsiurheiluvaiheen toiminnassa. Toiminta on antanut selvää lisäarvoa seurallemme. Se mahdollistaa isojen tyttöpelaajamäärien liikuttamisen ja mahtavan startin uudelle ja mahdollisesti elinikäiselle harrastukselle, UEFA Playmakers vastuuvalmentaja ja tyttöjen valmennuspäällikkö Dani Österlund sanoo.



    Tutustujasta harrastajaksi

    Tytöistä parasta Playmakers-harjoituksissa on uusien kavereiden kanssa pelaaminen. Pelaajat kertovat oppineensa harjoituksissa kuljetuksia, harhautuksia sekä muita uusia taitoja pallon kanssa. Myös valmentajat ovat saaneet huomata tyttöjen kehityksen ohjelman aikana.

    - Tytöt ovat saaneet paljon uusia kavereita, ja erityisesti sosiaalisissa taidoissa on koettu pätevyyden tunnetta ja onnistumisia.  Lisäksi liikunnalliset ja ongelmanratkaisun kannalta tärkeät taidot ovat kehittyneet, niin yksin kuin kavereiden kanssa tapahtuvan toiminnan seurauksena, Österlund sanoo.

    Jokainen haastattelemistamme pelaajista kertoi innokkaana jatkavansa jalkapalloa myös Playmakers-ohjelman jälkeen seuran riveissä. FC Jazz on suunnitellut selkeät stepit UEFA Playmakers pelaajien sitouttamiseksi osaksi seuran toimintaa. Heinäkuussa seuraan perustetaan uusia tyttöjen joukkueita eri ikäluokissa. Syksyllä alkaa myös toinen Playmakers-jakso uusille lapsille.

    - Keväällä UEFA Playmakersin markkinointikeinoina olivat maksullinen Facebook- ja Instagram-mainonta, jonka lisäksi jaoimme Playmakers-flyereita ympäri kaupunkia. Lisäksi seura jalkautui edustusjoukkueen pelaajien osalta päiväkoteihin ja kouluihin, joissa vietiin jalkapallon ja liikkumisen ilonsanomaa eteenpäin.

    - Syksyllä on puolestaan tärkeää viestiä tämän kesän onnistuneesta Playmakers-ohjelmasta ja sitä kautta vedota valitun kohderyhmän tunteisiin ja vakuuttaa heidät siitä, että tänne kannattaa nyt tuoda lapsi kokeilemaan jalkapalloa, FC Jazzin markkinointipäällikkö Samu Mäkisalo ja toiminnanjohtaja Santeri Salonen suunnittelevat.  

    Lisätietoja ohjelmasta voi lukea täältä. 

     

    • UEFA Playmakers