UEFA A -malliryhmäleiri potkaistiin käyntiin helteisessä Eerikkilässä

• Maajoukkueet

Otteluiden tulokset päivittyvät uutisen loppuun. Leirin pelaajalista löytyy täältä

Suuri joukko 2006 syntyneitä pelaajia, maajoukkuevalmentajat sekä UEFA A -kurssilaiset kouluttajineen kokoontuivat malliryhmäleirille eilen maanantaina. 80 poika- ja tyttöpelaajaa jaettiin neljään joukkueeseen, joita 16 kurssilaista valmentaa turnauksessa.

Kansallisen Liigan HPS:n päävalmentaja Toni Anttila toimii leirillä Tytöt A-joukkueen valmennustiimissä. Hänen kanssaan työskentelee kolme muuta UEFA A -kurssilaista sekä kouluttaja Sixten Boström. Lisäksi aluevalmentaja Akan Okomoh on valmennusryhmän apuna.

– Maanantai oli tosi tiivis ja pitkä päivä, joka meni aivan pikkutunneille asti, kun suunnittelimme tätä ja seuraavaa päivää. Treenien ja pelin lisäksi meillä oli yhteistä tekemistä koko joukkueen kanssa, ja pelaajat pääsivät tutustumaan toisiinsa. Teemme mahdollisimman paljon yhdessä, Anttila avaa.

– On ollut tosi kivaa päästä toimimaan nuorempien pelaajien kanssa. Kaikki pelaajat ovat täällä todella motivoituneita, ja heidän kanssaan on mukava työskennellä. Valmentajista voi sanoa täysin samaa – kaikilla meillä on täällä sama tavoite eli kehittyä ja mennä eteenpäin. Se puskee eteenpäin, että kaikki matsit ovat kovia.

U15-tyttöjen päävalmentaja Pekko Söderström on niin ikään ollut toistaiseksi hyvin tyytyväinen leirin antiin. Söderströmille tapahtuma on hieman normaalista poikkeava, kun hän pystyy keskittymään lähes täysin pelaajatarkkailuun.

– On tosi hienoa, että pääsemme tekemään töitä yhdessä eri toimintojen kanssa. Olimme tiimini kanssa tyytyväisiä ensimmäisten pelien tasoon, ja valmentajat ovat heittäytyneet mukaan hyvin. On mielenkiintoista nähdä, miten joukkueiden peli kehittyy viikon aikana, Söderström toteaa.

– Toivomme, että valmentajat löytävät kouluttajat tukenaan niitä asioita, jotka vievät joukkueita eteenpäin sekä monipuolistamaan peliä niin hyökkäys- kuin puolustussuuntaan. Leirin tiivis ohjelma antaa sille hyvät lähtökohdat. On ollut hienoa nähdä kova työkulttuuri, jota olemme halunneet täällä Huuhkaja- ja Helmariturnausten tapaan korostaa. Hommia tehdään yhdessä ja hyvällä työmoraalilla.

Leiri jatkuu aina perjantaihin asti, ja Anttila toivoo pelaajien sekä valmentajien tuntevan toisensa varsin hyvin siihen mennessä. Toiveena on luonnollisesti myös se, että Tytöt A -joukkueen peliä saadaan vietyä eteenpäin.

– Haluamme toki napsia myös pari voittoa. Olemme asettaneet yhdessä joukkueen kanssa tavoitteeksi sen, että olemme tämän turnauksen paras joukkue. Sen eteen teemme töitä.

Tulokset (jokaisen puoliajan voitosta kolme pistettä):

Tytöt:
A–B: 1–0, 3–2