UEFA maksaa seuroille korvaukset pelaajien maajoukkuetehtävistä etuajassa

• Seuratoiminta
  • Maajoukkueet

Euroopan jalkapalloliitto UEFAn hallitus päätti torstaina maksaa etuajassa seurajoukkuekorvaukset pelaajien käyttämisestä maajoukkuetehtävissä UEFAn alaisissa kilpailuissa.

Korvaukset oli tarkoitus alun perin maksaa EURO2020-karsintojen playoffs-otteluiden jälkeen. Näiden pelaaminen kuitenkin siirtyi maalis-huhtikuun vaihteesta ja kun koronavirusepidemia rasittaa tällä hetkellä seuroja voimakkaasti, UEFA päätyi maksamaan korvaukset ennakoitua aiemmin.

UEFAn hallituksen hyväksymän maksumekanismin mukaan kaikkiaan 70 miljoonaa euroa tullaan maksamaan niille seuroille, jotka ovat vapauttaneet pelaajiaan miesten EM-karsintaotteluihin ja Nations Leaguen otteluihin.

Nämä maksut kohdistuvat kaikkiaan 676 seuralle kaikissa 55 UEFAn jäsenmaassa ja summat vaihtelevat seuroittain 3200 eurosta aina 630 000 euroon ja kattavat EM-karsinnat ja Nations Leaguen ottelut vuosina 2018-20. Nämä maksut saadaan nyt usealla seuralle todella kipeään tarpeeseen.

- Eurooppalaiset seurat ovat elimellinen osa maajoukkuekilpailujemme menestystä. Se myötä osa maajoukkuekilpailujen tuotoista jaetaan seuroille, jotka vapauttavat pelaajiaan näihin otteluihin. Näinä vaikeina aikoina, kun useat seurat ovat kasvokkain taloudellisten ongelmien kanssa, etenkin tulovirtojen, velvollisuutemme oli varmistaa, että seurat saavat nämä maksut niin pian kuin mahdollista, UEFAn puheenjohtaja Aleksander Čeferin sanoi.

Euroopan seurajoukkueiden järjestön ECA:n puheenjohtaja Andrea Agnelli oli tyytyväinen asian nopeaan ratkaisuun.

- Tämä ratkaisu edustaa todella tarpeellista likviditeetin parannusta seurojen taloudessa ja on osa ECA:n ja UEFAn yhteistyötä seurojen toiminnan turvaamisessa nykyisen uhan aikana, Agnelli totesi.

Kokonaispaketti on suuruudeltaan 200 miljoonaa euroa ja loput 130 miljoonaa euroa käytetään korvauksena pelaajien vapauttamisesta UEFA EURO2020 -lopputurnaukseen.

• Huuhkajat