24.8.2021 klo 18.30

Uefa kannustaa naisia valmentamaan - stipendit haussa nyt!

Ⓒ Kalevi Hämäläinen

Uefa jakaa valmennuskoulutuksen rahoitukseen tarkoitettuja stipendejä naispuolisille valmentajille. Stipendin ehtona on koulutukseen sitoutuminen ja sen suorittaminen loppuun. Lisäksi valmentaja sitoutuu valmentamaan ainakin vuoden koulutuksen päättymisen jälkeen.

Naisten jalkapallon suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina. Yhä useampi nainen valitsee harrastuksekseen jalkapallon, ja naisten sarjat ovat saaneet enemmän tilaa myös mediassa.

Naiset eivät kuitenkaan ole innostuneet valmentamisesta samaan tahtiin. Vuonna 2019 käynnistetyn Uefa Coach Development Programme for Women - ohjelman tavoitteena on kasvattaa naisten osuutta myös valmentajien joukossa.

Yksi ohjelman keinoista on myöntää lahjakkaille valmentajille stipendejä, joiden avulla he voivat rahoittaa UEFA -valmennuskoulutuksensa. Stipendiä voi hakea UEFA:n A-, B-, C-, Youth-, Goalkeeper- ja Futsal -valmennuskoulutusten kulujen kattamiseen. Stipendi kattaa 90 prosenttia koulutuksen kuluista.

Suomessa starttivaiheen koulutuksissa naisia on näkynyt jo ilahduttavan paljon, mutta Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie haluaa rohkaista naisia myös UEFA:n koulutuspolulle C-kurssilta alkaen.

–  Tavoitteemme on taata jokaiselle jalkapalloilijalle osaava ja koulutettu valmentaja. Haluamme kannustaa lisää naisia mukaan valmennustehtäviin ja onkin tärkeää, että eri sukupuolet kokevat valmentajan polulla kouluttautumisen innostavana – valmentavat he sitten tyttöjen tai poikien joukkueessa. UEFA:n stipendit ovat hieno mahdollisuus hakea mukaan UEFA:n koulutuspolulle matalalla kynnyksellä, Lähitie sanoo.

Pyydämme hakemukset (CV ja motivaatiokirje) osoitteeseen koulutus(a)palloliitto.fi 24.10.2021 mennessä.

Stipendiä voivat hakea naispuoliset valmentajat, jotka:

- täyttävät kurssille osallistumisen ehdot

- ovat kartuttaneet riittävästi valmennuskokemusta

- sitoutuvat käymään valmennuskurssin loppuun ja valmentamaan vähintään yhden kauden UEFA-valmennuslisenssin suorittamisen jälkeen.

-sitoutuvat täyttämään UEFA:lle vaaditut raportit (palautekysely, B-valmennuskurssilla mentorointivaiheeseen liittyvät raportit)

Palloliitto tukee valmentajia sopivan valmennuskohteen löytämisessä. Lisäksi UEFA B -valmennuskurssille osallistuvat valmentajat saavat valmistumisen jälkeisenä vuonna tukea mentorilta.

Valmennuskoulutukseen (UEFA B, UEFA B Huippupelaajille, UEFA A tai UEFA PRO) hakijoiden on haettava itsenäisesti. Osassa stipendeistä vaaditaan, että valinta koulutukseen pääsystä on vahvistettu 31.10.2021 mennessä.