UEFA ja jäsenliitot käsittelivät kansainvälisten otteluiden jatkumista

• Maajoukkueet
  • Jalkapallosarjat

Euroopan jalkapalloliitto UEFA käsitteli torstaisessa etäkokouksessaan jäsenmaiden liittojen pääsihteereiden kanssa UEFA:n alaisten kilpailujen uudelleen käynnistämistä niin maajoukkue- kuin seurajoukkuekilpailuidenkin osalta.

Syyskuun maajoukkueotteluiden osalta käsiteltiin rajoitusten vaikutuksia ja todettiin, että otteluiden pelaamiseksi aikataulun mukaisesti tarvitaan tiivistä yhteistyötä UEFA:n ja kansallisten liittojen kesken. Mahdollisuutta pelata otteluita puolueettomilla kentillä ei myöskään suljeta pois. Näitä varten jäsenmaista Puola, Unkari, Kreikka ja Kypros ovat tarjonneet stadioneita pelipaikoiksi.

Yleisön osalta tilannetta tarkastellaan uudestaan elokuun puolivälissä ja tutkitaan mahdollisuutta päästää katsomoihin ainakin rajoitetusti yleisöä.

Poikien ja tyttöjen EM-karsintojen osalta käytiin läpi myös suunnitelmia siirtää valtaosa karsintaturnauksista syksyltä ensi vuoden kevääseen.

Kauden 2020-21 Mestarien liigan ja Eurooppa-liigan karsintojen alkamisen osalta todettiin, että matkustusrajoitusten ja karanteenimääräysten takia osa otteluista joudutaan mahdollisesti pelaamaan puolueettomalla kentällä. Kauden 2020-21 seurajoukkuekilpailujen ensimmäiset karsintakierrokset arvotaan tulevana viikonloppuna.

UEFA ja jäsenliittojen pääsihteerit kokoontuvat seuraavan kerran ja ottavat tarkemmin kantaa tilanteeseen ja sen käytännön vaikutuksiin myöhemmin elokuussa.