UEFA ja Disney yhdistivät voimansa kasvattaakseen tyttöjen määrää jalkapallossa – Playmakers -ohjelma käynnistyy 38 paikkakunnalla

• Seuratoiminta
  • Jalkapalloharrastus
  • Alueuutiset

5–8-vuotiaille tytöille suunnattu UEFA Playmakers -ohjelma käynnistyy keväällä Suomessa. Ohjelma toteutetaan seurojen toimesta 38 paikkakunnalla ja sen tavoitteena on tarjota nuorille tytöille matalan kynnyksen mahdollisuus tutustua jalkapalloon harrastuksena. Playmakers-harjoituksissa liikunnallisia, sosiaalisia ja jalkapallotaitoja opetellaan lapsille tuttujen Disney -tarinoiden maailmassa.

UEFA Playmakers -ohjelman kautta tytöille ympäri Suomen tarjoutuu hauska, turvallinen ja tarinallinen keino ottaa ensi askelia jalkapallon parissa. Ohjelma on osa eurooppalaista kokonaisuutta, sillä UEFA Playmakers -ohjelmaan pääsevät lähivuosina tutustumaan pienet tytöt joka puolella Eurooppaa. Ohjelma kohdistetaan 5–8-vuotiaille tytöille, jotka eivät vielä ole mukana jalkapallon joukkuetoiminnassa.

– Naisten ja tyttöjen osallistumisen kasvattaminen jalkapallon parissa on meille tärkeä tavoite. Lasten liikkumisesta koronaviruksen aikana on puhuttu paljon ja tarvitsemme UEFA Playmakers -ohjelman kaltaisia toimenpiteitä kannustaaksemme pieniä lapsia liikunnan ja jalkapallon pariin, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti sanoo.

– Tämä ohjelma on osa laajempaa kehityssuunnitelmaamme tyttöjen ja naisten osallistumisen vahvistamiseksi jalkapalloperheessä. Ohjelma tarjoaa pienille lapsille matalan kynnyksen mahdollisuuden harjoitella jalkapallon alkeita turvallisessa ympäristössä, Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja kertoo.

Tavoitteena liikunnallisten, sosiaalisten ja jalkapallotaitojen kasvu

Playmakers -harjoituksissa keskitytään liikunnallisten ja sosiaalisten taitojen sekä jalkapallotaitojen harjoitteluun. Harjoituksen runko pohjautuu Disneyn Frozen- tai Ihmeperhe- tarinoihin. Harjoituksissa innostutaan, opetellaan kaverin kannustamista ja iloitaan omista ja toisten onnistumisista. Tavoitteena on rohkaista pieniä tyttöjä mukaan lajin pariin ja varsinaiseen joukkuetoimintaan.

– Tämän ohjelman myötä haluamme puhutella pieniä lapsia heidän omista lähtökohdistaan käsin. Useat tutkimukset osoittavat, että tarinoiden voima opettaa lapsia eniten ja tämä onkin aivan uudenlainen tapa toteuttaa jalkapalloharjoitukset tarinallisin keinoin. Toivottavasti mahdollisimman monet pienet tytöt ympäri Suomen löytävät mukaan Playmakers -harjoituksiin, Palloliiton seurakehittäjä Silja Ranta kannustaa.

UEFA Playmakers-ohjelma käynnistyy keväällä 38 paikkakunnalla kullakin alueella voimassa olevien terveysviranomaisten ohjeiden mukaisesti.

• UEFA Playmakers