UEFA Goalkeeper B -kurssi viimeistelyä vaille valmis – maalivahtivalmentajista vajetta seuroissa

• Jalkapalloharrastus

Maalivahtivalmennuksen kouluttajien määrää lisätään vielä tämän vuoden aikana. Jatkossa myös maalivahtikoulutuksia halutaan enemmän.

Kahdeksan kuukauden mittainen UEFA Goalkeeper B -kurssi on viimeisiä silauksia vaille valmis. Kurssiin sisältyi kolmen kontaktijakson lisäksi mikrotyöryhmiä, yksilöllisiä näyttöjä sekä etätehtäviä.

Kurssille päässeet 12 valmentajaa saavat tunnustusta Palloliiton maalivahtivalmentajien kouluttajalta Eemeli Reposelta. Reponen on varma, että Suomessa on kurssin jälkeen 12 entistäkin parempaa maalivahtivalmentajaa.

– Valmentajien taso oli kova. He joutuivat pidempään prosessiin kuin kollegansa muissa maissa, sillä kurssi oli pidempi, ja tehtäviä oli kenties enemmän. Se oli tarkoituksenmukaista, sillä haluamme asioissa detaljitasolle – keskusteluissa päästään usein vain suuriin kokonaisuuksiin, Reponen kertoo.

– Oli hienoa nähdä, että kaikki valmentajat kehittyivät prosessin aikana. He pääsivät varmasti epämukavuusalueelleen, missä kehitystä yleensä tapahtuu. Valmentajien antama palaute kurssista oli hyvää, ja mikäli sellaista tulee myös jatkossa, tiedämme olevamme menossa oikeaan suuntaan.

Kurssin viimeisenä päivänä keskustelun aiheena oli seuraprosessit. Seuraprosessin luennolla päästiin keskustelemaan tulevaisuudessa julkaistavasta Palloliiton maalivahtien valmennuslinjasta, maalivahtivalmentajien tehtävänkuvista sekä maalivahtivalmentajien poluista seuroissa.

Reposen mukaan suurin keskustelu syntyi maalivahtivalmennuksen tuntimääristä seuroissa. Muiden Euroopan maiden keskiarvotunteihin verrattuna Suomessa tullaan melko paljon jäljessä.

– Kansainvälisellä tasolla tulee aivan hurja määrä spesifiä maalivahtivalmennusta. Meillä määrät ovat aika pieniä. Tähän vaikuttaa se positiivinen seikka, että päävalmentajat ovat nykyään tietoisempia maalivahtipelin vaatimuksista ja siitä, kuinka se liittyy kollektiiviin – tämän myötä he haluavat maalivahdit mukaan joukkueen harjoitteisiin entistä enemmän, Reponen toteaa.

– Jostain kuitenkin pitää pystyä kaivamaan aikaa harjoittelulle maalivahtivalmentajan kanssa. Seuroissa tulee mielestäni seuraavaksi miettiä, kuinka tunnit saadaan kasaan. Nyt vaje on todella iso. Mahdollisuuksia on aloittaa harjoitukset esimerkiksi aikaisemmin tai lisätä määrää aamuharjoittelulla.

Vajeesta huolimatta Reponen on huomannut nuorissa maalivahdeissa kehitystä, ja hän kiittelee kenttäpelaajien koulutuspuolta hyvästä yhteistyöstä. Muun muassa Helmari- ja Huuhkajaturnausten ikäluokissa oli Reposen mukaan huomattavasti entistä proaktiivisempia maalivahteja.

– Siitä täytyy nostaa hattua maalivahtivalmentajien lisäksi ennen kaikkea pää- ja apuvalmentajille. Maalivahteja on selkeästi huomioitu kollektiivissa. Se on oikea suuntaus.

Maalivahtivalmentajille on tilausta

Reponen on viime aikoina saanut seuroilta enemmän yhteydenottoja maalivahtivalmentajista kuin koskaan aiemmin. Moni seura etsii tällä hetkellä niin osa-aikaisia kuin päätoimisia valmentajia. Seuroihin on löydetty mukavasti valmentajia, mutta kaikkialle ei ole riittänyt tekijöitä.

– Maalivahtivalmentajat ovat pääasiallisesti aikuisten tasolla, ja vajetta on erityisen paljon lasten ja nuorten vaiheessa. Se on maalivahdeille todella tärkeää aikaa, jolloin pitäisi saada paljon spesifiä maalivahtivalmennusta. Se on positiivinen asia, että seurat etsivät maalivahtivalmentajia. Tämä kertoo, että seurat ovat valveutuneita asiasta.

Reponen myöntää, että maalivahtivalmentajakoulutusta olisi pitänyt olla tarjolla huomattavasti enemmän. Lisäksi jatkossa pitää miettiä myös muita mahdollisia tukitoimia maalivahtivalmentajille.

Maalivahtikouluttajien määrä (12) tullaan tuplaamaan tämän vuoden puolella, ja jatkossa Reponen haluaa enemmän MV D- sekä MV C -kursseja, ja sitä kautta moderneja ja koulutettuja valmentajia. Hän huomauttaa, että nykyiset kouluttajat ovat tehneet erinomaista työtä, mutta samalla joutuneet koville työmäärän lisääntyessä. Uusien kouluttajien avulla tavoitteena on samalla lisää sekä laatua että määrää.

– Meidän täytyy myös saada maalivahtipuolesta houkuttelevampaa valmentajille. Ihmiset ja varsinkin entiset pelaajat pitää saada innostumaan tästä asiasta, koska nyt jos koskaan on mahtava tilaisuus lähteä tekemään urapolkua maalivahtivalmentajana, Reponen kannustaa.

– Meillä on monia laadukkaita maalivahtivalmentajia maailmalla, kuten (Jyri) Nieminen, (Jarkko) Tuomisto, (Tuomas) Peltonen ja (Jani) Viander, jotka ovat todella kovalla työllä lunastaneet paikkansa huipulta. Heidän työmoraalistaan meidän pitää ottaa paljon mallia.

Marraskuussa maalivahtivalmentajien koulutuspuoli jatkaa webinaarien pitämistä nimenomaan seuraprosesseista. 15. marraskuuta järjestettävä webinaari on avoin kaikille – linkki ilmestyy Palloliiton kanaviin marraskuun aikana.

Kuva: Mira Lönnqvist