UEFA GK B -koulutus validoitiin – ”Saimme todella positiivista palautetta”

• Jalkapalloharrastus

Maalivahtikoulutus antaa valmiuksia toimia vanhempien ikäluokkien maalivahtien kanssa, kehittää nuoria huippupelaajia ja lisää tietotaitoa toimia isommassa roolissa valmennustiimeissä.

UEFA Goalkeeper B -koulutus validoitiin pitkän prosessin päätteeksi 18. kesäkuuta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäinen kurssi täytti kriteerit, ja UEFA on antanut Palloliitolle luvan järjestää UEFA GK B -koulutuksia myös jatkossa.

– Pidimme viime vuonna 12 henkilön pilottikurssin, ja UEFA arvioi prosessiamme. Siellä koettiin, että kurssimme noudattaa UEFA:n raameja ja on sen verran hyvällä tasolla, että saamme järjestää kursseja myös tulevaisuudessa, Palloliiton maalivahtivalmennuksen asiantuntija Eemeli Reponen avaa.

– Prosessissa kesti erittäin kauan, mutta hienoa, että se saatiin maaliin. UEFA oli tosi tyytyväinen, ja saimme sisällöistämme todella positiivista palautetta. Samalla haluankin kiittää kaikkia, ketkä olivat pilottikurssilla kouluttamassa. Lisäksi suuri kiitos kaikille ketkä ovat olleet tekemässä materiaalia tai tukemassa projektia ja sparraamassa ajatusten kanssa.

Vaikka koulutus validoitiin virallisesti vasta kesällä, toinen kurssi on ollut käynnissä jo hyvän tovin. Mukana on 13 valmentajaa, ja seuraa kurssi on jo suunnitteilla ensi vuodelle – jatkossa Palloliiton on määrä järjestää yksi UEFA GK B vuodessa.

– Jo ensimmäisellä kurssilla oli erinomainen taso, mikä kertoo, että meillä on tulossa hyviä valmentajia. Myös toisen kurssin taso on hyvä. Olemme halunneet pitää kursseilla korkean vaatimustason ja selkeästi käydä myös epämukavuusalueilla, silti on ollut hienoa nähdä, miten valmentajat ovat olleet vastaanottavaisia ja oppimisilmapiiri on ollut positiivinen, Reponen kertoo.

– Kurssi on todella tärkeä siinäkin mielessä, että UEFA GK A -kurssille on jatkossa enemmän hakijoita. Tulevaisuudessa seurojen laatujärjestelmässä oletetaan, että seurat saavat koulutettuja valmentajia myös maalivahtipuolelle. Me kannustamme seuroja siihen kovasti.

Validoinnin myötä lisenssin ylläpito vaatii 1. tammikuuta 2022 alkaen 15 h täydennyskoulutustunteja seuraavan kolmen kalenterivuoden aikana (31.12.2024 mennessä), joista vähintään 5 h pitää olla maalivahtivalmennukseen.