U21-maajoukkueeseen muutoksia

• Maajoukkueet

U21-maajoukkue matkaa maanantaina Zaporizhiaan ja avaa EM-karsinnat Ukrainaa vastaan perjantaina 6.9. Ensimmäinen kotiottelu on edessä heti perään tiistaina 10.9. Oulussa Raatin Stadionilla Pohjois-Irlantia vastaan.

Suomen joukkueesta ovat joutuneet jäämään sivuun loukkaantumisten vuoksi maalivahti Hugo Keto sekä puolustajat Aapo Mäenpää ja Kalle Katz.

- Meidän oli tarkoitus lähteä matkaan kolmella maalivahdilla, mutta Hugon vamma on estänyt täysipainoisen harjoittelun. Hän on paranemassa ja on mahdollinen Oulun peliin, mutta ei lähde Ukrainaan. Näillä näkymin hänen pitäisi kilpailla paikasta viimeistään taas seuraavaan tapahtumaan, päävalmentaja Juha Malinen kertoo.

- Aapo ja Kalle loukkaantuivat Veikkausliigan edellisellä kierroksella. Toipumisennuste on molemmilla noin kaksi tai kolme viikkoa.

Mäenpään korvaa SJK:n Joonas Sundman ja Katzin VPS:n Jonas Häkkinen. Joukkueessa on kaksi maalivahtia, joten Kedon tilalle ei siis tule varapelaajaa.

- Joonas on hyvässä pelivireessä, hän on pelannut paljon. Mielelläni näen miten hän on ottanut askelia eteenpäin myös meidän näkökulmastamme. Jonas oli niin ikään mukana edellisessä tapahtumassamme, sai vastuuta ja oli sikälikin varma valinta.

Neljäs alkuperäisestä joukkueesta sivuun jäävä on Marcus Forss. Hyökkääjä on kunnossa, mutta neuvottelee parhaillaan lainasopimuksesta.

- Olemme jutelleet paljon ja pitäneet toisemme ajantasalla tilanteesta. Kolmantena keskusteluissa on ollut mukana Brentfordin päävalmentaja Thomas Frank. Marcuksen tilanne on se, että edessä saattaa olla lainasiirto, joka toisi hänelle isompaa vastuuta. Laina tulee todennäköisesti seuraavalle sarjatasolle, jolla ei ole maaottelutaukoa, joten on hänelle parasta olla käytettävissä heti. Sovimme, että hän on poissa ainakin Ukraina-pelin, mutta on Hugon tavoin mahdollinen Pohjois-Irlantia vastaan.

Forssin tilalle nousee vahvan alkukauden saksalaisen HSV:n reservijoukkueessa pelannut, vuonna 2000 syntynyt Tobias Fagerström (kuvassa).

- On todella mielenkiintoista nähdä hänet. Tobias on saanut paljon vastuuta ja tehnyt maaleja. Hän on hyvin energinen ja työteliäs pelaaja, luotsi kehuu.

Suomen joukkue:

Maalivahdit

William Jääskeläinen Crewe Alexandra FC

Rasmus Leislahti FC Honka

Puolustus

Joonas Sundman SJK (nimetty Aapo Mäenpää IFK Mariehamn tilalle)

Miko Virtanen Aberdeen FC

Aapo Halme Barnsley FC

Juhani Pikkarainen KPV

Tuukka Andberg HIFK

Jonas Häkkinen VPS (nimetty Kalle Katz RoPS tilalle)

Juho Hyvärinen RoPS