U19-tyttöjen karsinnat jatkuvat Turkkia vastaan

• Maajoukkueet

Kööpenhaminassa lauantaina pelattava ottelu alkaa kello 19:00 Suomen aikaa.

U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) aloitti EM-karsinnan keskiviikkona 2–0-voitolla Unkarista. Päävalmentaja Arttu Pitkäkankaan mukaan kamppailussa oli paljon asioita, joita Suomen tulee ottaa mukaan Turkki-peliin, mutta myös viilattavaa löytyy.

– Olimme erinomaisia kamppailupelaamisessa. Puhuimme ennen matsia siitä, että jokainen haluaa voittaa jokaisen kaksinkamppailunsa, ja pelaajamme voittivat niitä paljon. Unkari löi pitkää palloa, ja irtopalloista piti taistella tosissaan. Turkkia vastaan haluamme olla kaksinkamppailuissa vähintään yhtä hyvällä tasolla, Pitkäkangas sanoo.

– Haluamme ottaa Unkari-pelistä mukaan myös erikoistilanteet, joissa olimme erittäin vaarallisia, sekä kärsivällisyyden. Emme saaneet nopeaa maalia täydestä kontrollista huolimatta, mutta tiesimme, että maalit kyllä tulevat, kun maltamme tehdä asioita laadukkaasti. Se on tärkeää huomenna.

Nollapelin Pikkuhelmareiden maalilla pelannut Liisa Tuomi oli niin ikään tyytyväinen omiensa esitykseen. FC Honkaa edustava veräjänvartija sai olla varsin rauhassa maalillaan, kun muu joukkue hoiti puolustusvelvoitteensa kunnialla.

– Pelistä jäi tosi hyvät fiilikset. Saimme ne kolme pistettä, joita lähdimme hakemaan. Pelillisesti matsi oli yksi parhaimmista tämän joukkueen kanssa. Kenttäpelaajat pelasivat sen verran hyvin, ettei minulle tullut paljoa töitä. Muutama tilanne tuli, mutta pelaajamme saivat estettyä laukaukset, Tuomi kertoo.

– Vaikka täällä on satanut, olemme pystyneet treenata hyvin, emmekä ole antaneet sen haitata. Meillä on hyvä porukka, ja meillä on hauskaa täällä – se näkyy myös peleissämme.

Tanskassa on satanut viime päivinä paljon vettä, ja se on vaikuttanut nurmikenttien kuntoon. Suomi joutui vaihtamaan tämän päivän harjoituskenttää, mutta ennusteiden mukaan sateen pitäisi olla jatkossa vähäisempää, ja huomisen ottelun pelipaikka pysynee ennallaan.

Suomen tuleva vastustaja Turkki jäi keskiviikkona Tanskan jyrän alle. Loppulukemat olivat tylyt 6–0, mutta Pitkäkangas korostaa, ettei Suomi aliarvioi Turkkia piirun vertaa. Joukkueelta löytyy hyviä yksilöitä ja todella kovaa kamppailupelaamista.

– Turkkia vastaan meidän täytyy päästä Unkari-peliä useammin vastustajan rangaistusalueelle ja luoda vielä enemmän vaarallisia maalipaikkoja. Meidän täytyy myös hyödyntää leveyttä tehokkaammin ja etsiä sen jälkeen reittejä muodon sisään, Pitkäkangas sanoo.

– Tanska pystyi Turkkia vastaan luomaan paljon maalintekopaikkoja juuri laitojen kautta. Tämän päivän viimeistelytreeneissä käymme vielä läpi asioita, joita haluamme tehdä huomenna vielä tehokkaammin.

Tuomen mukaan pelaajille on selkeää, millä eväillä Turkki kaatuu.

– Olemme käyneet läpi juttuja, kuinka saamme käytettyä vahvuuksiamme. Tiedämme myös Turkin heikkoudet. Lähdemme voittamaan.

Kolme maata etenee toiseen vaiheeseen kilpailemaan lopputurnauspaikasta. Toisen vaiheen lohkon vaikeusaste muovautuu sen mukaan, miten ensimmäisessä pärjäsi, eli lohkovoitolla on merkittävä arvo.

• T2003