U19-tyttöjen EM-karsinnat häämöttävät kuukauden päässä – kenraaliharjoitukset toivat tärkeää kokemusta

• Maajoukkueet

Suomi kohtaa Tanskassa pelattavassa EM-karsinnassa emäntämaan, Turkin ja Unkarin. Palloliitto pyrkii hankkimaan oikeudet otteluiden striimaamiseen.

Lokakuun EM-karsintaturnaukseen valmistautuva U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) päätti syyskuun maajoukkuetapahtumansa viime sunnuntaina. Kuuteen Eerikkilässä vietettyyn päivään mahtui kaksi ottelua – 3–2-voitto Ruotsin U18-tytöistä sekä 2–4-tappio TPS:n C-pojille. Ruotsi-ottelun raportin löydät täältä.

Päätöspäivänä pelatussa TPS-pelissä Suomi karkasi kahden maalin johtoon, mutta turkulaiset tulivat tasoihin ja ohi. Tepsiä oli ennen ottelua pyydetty pelaamaan samalla tavalla kuin karsinnassa vastaan asettuva Tanska.

– Iso kiitos TPS:n joukkueella ja valmennukselle – ottelu oli meille ihan täydellinen sparri Tanska-peliä varten. Pojat pelasivat juuri niin kuin vastustajan pelaamisesta vastaavat (Akan Okomoh, Elina Utriainen ja Mauri Heinonen) olivat toivoneet, ja se oli meille tärkeä kokemus. Ensimmäiset puolisen tuntia pelasimme hyvällä tasolla ja johdimme 2–0. Emme valitettavasti pystyneet pitämään tätä tasoa yllä, ja siinä meidän on parannettava Tanska-peliä varten, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

– Muutama pelaaja pelasi pienemmät minuutit poikia vastaan, kun halusimme pienentää rasitusta heidän kohdallaan. Lisäksi Oona Sevenius ei pelannut varotoimenpiteenä. Sanna Pylkkänen, Veera Peltokangas ja Ville Rajalainen tekivät jälleen erinomaista työtä pelaajien suorituskyvyn ylläpitämisen kanssa.

Koko viikkoa Pitkäkangas kuvailee hyvin informatiiviseksi. Valmennuksella ja joukkueella on nyt entistä selkeämmin selvillä niin vahvuudet kuin ne asiat, joissa on parannettavaa.

– Olen tosi tyytyväinen yleiseen ilmapiiriin, mikä oli hyvä jo kesäkuussa – saimme sitä vahvistettua entisestään. Henkisen valmennuksen prosessit Kim Forsblomin johdolla menivät eteenpäin sekä yksilö- että joukkuetasolla. Työstimme paljon yhdessä, kuinka voimme olla vielä vahvempi joukkue esimerkiksi vaikeissa hetkissä, Pitkäkangas avaa.

– Onnistuimme jälleen Eemeli Reposen johtamissa erikoistilanteissa. Tiedostamme niiden merkittävyyden karsinnoissa, ja sen vuoksi olemme halunneet käyttää niihin myös paljon aikaa. Isoin kehityskohtamme on pallonmenetykset omalla hyökkäyskolmanneksellamme, joita tuli molemmissa peleissä liikaa. Tämä on tärkein nostomme, jonka laitamme kuntoon ennen karsintojen ensimmäistä peliä.

Joukkue leireili Eerikkilässä edellisen kerran kesäkuussa, jolloin tuloksena oli tappiot SalPa:n ja VJS:n C-pojille. Mitä muutoksia syyskuun otteluissa oli nähtävissä?

– Organisoidut puolustustilanteemme ovat nyt paremmalla mallilla kuin kesäkuussa. Siitä kertoo, että Ruotsi-ottelun alkua lukuun ottamatta vastustajamme eivät saaneet luotua paljoa maalipaikkoja organisoiduista hyökkäyksistään. Puolustimme omalla alueella erinomaisesti boksiamme, ja myös riistojemme määrä vastustajan kenttäpuoliskolla oli hyvä – TPS-pelissä teimme toisen maaleistamme sellaisesta. Nämä tulevat olemaan oleellisia asioita tulevissa karsinnoissa, Pitkäkangas toteaa.

– Pojat rankaisivat meitä kesäkuussa sellaisissa tilanteissa, joissa menetimme pallon vastustajan kenttäpuoliskolla hyökätessä ja vastustaja hyökkäsi vastaan isoihin tiloihin. Saimme parannettua sekä organisointiamme että tilanteenvaihtorooleja niissä hetkissä. Hyökkäyspelissämmekin on toki kehitettävää, mutta Ruotsia vastaan maaliodottamamme oli lähes viisi. Molemmissa peleissä etenimme keskiarvolta 20 kertaa 10-alueelle sekä boksiin murtauduimme keskiarvolta 12 kertaa. Näistä voimme olla tyytyväisiä.

Suomen EM-karsintaturnaus alkaa 20. lokakuuta Unkari-ottelulla. Kolme päivää myöhemmin Pikkuhelmarit kohtaa Turkin, ja päätösottelussaan 26. lokakuuta Tanskan. Kolme maata etenee toiseen vaiheeseen kilpailemaan lopputurnauspaikasta. Toisen vaiheen lohkon vaikeusaste muovautuu sen mukaan, miten ensimmäisessä pärjäsi, eli lohkovoitolla on merkittävä arvo.

– Julkaisemme joukkueen 3. lokakuuta. Nyt, kun pelaajat palaavat omaan arkeen, on tärkeää, että he saavat pidettyä omasta rytmistään kiinni ja harjoiteltua oman harjoitussuunnitelman mukaisesti. Kaikilla on tulossa tärkeitä pelejä, ja toivomme, että kaikki pysyvät kunnossa. Sarjat ehtivät päättyä ennen karsintojen alkua – on tärkeää varmistaa, että kaikki pystyvät tästä huolimatta harjoittelemaan eikä kellekään tule esimerkiksi viikon taukoa, Pitkäkangas toteaa.

– Käymme keskusteluita läpi pelaajien ja heidän seurojensa kanssa. Kaikilla on alla pitkä kausi, ja haluamme varmistaa, että pelaajat pääsevät lähtemään karsintoihin niin optimaalisista asetelmista, kuin se on vaan mahdollista.

• T2003