9.4.2017 klo 17.55

U19-tytöt voittoon Irlannista

U19-tyttöjen (1998) maajoukkue päätti Irlannissa pelatun EM-jatkokarsintaturnauksen selvään 3-01(1-0) –voittoon emäntämaasta.

Kakkossija lohkossa

Ottelu alkoi Irlannin hallinnalla. Vastustaja tuli vahvasti laitojen kautta ja loi muutamankin maalipaikan, mutta onnistumatta. Ensimmäisen vartin jälkeen Suomi alkoi päästä kuitenkin myös peliin mukaan.

Ensimmäisen jakson avauspuolikas oli kuitenkin Irlannin, mutta Suomi iski 26. minuutilla. Jutta Rantalan kulmapotkun jälkeen sekä Emmaliina Tulkki että Tessa Rinkinen pääsivät laukomaan ja lopulta toisesta paluupallosta Onna Ketola pamautti pallon yläriman kautta maalin kattoon.

- Se maali tuli meille todella hyvään paikkaan. Olimme alussa ahdingossa ja aloimme vasta päästä peliin mukaan, päävalmentaja Marianne Miettinen kertasi.

Johtomaalin jälkeen Suomella oli paikkoja lisäosumiinkin, mutta Ketola ja Rantala eivät hyvistä tilanteistaan onnistuneet maalinteossa ja tauolle mentiin lukemissa 0-1.

- Tauolla käytiin sitten läpi ne haasteet, joita pelissä oli. Meillä etäisyydet vähän venyivät liikaa ja puolustuspeliä piti saada tiiviimmäksi. Toisen puoliaika olikin sitten parempi ja peli enemmän meidän hallussamme, Miettinen totesi.

Rinkisellä oli heti tauon jälkeen hyvä paikka viedä Suomi kahden maalin johtoon, mutta osumaa saatiin odotella vielä kymmenen minuuttia. Rantala syötti vasempaan laitaan kärkeen siirtyneelle Tulkille, joka käänsi mainiosti rangaistusalueen toiselle puolelle, josta Eveliina Summanen laukoi suoraan syötöstä pallon verkkoon.

Vain viisi minuuttia myöhemmin Suomi purki nopeasti Irlannin kulmapotkun, Summanen pelasi pitkän pallon keskiympyrään Rantalalle, joka lähti määrätietoisesti etenemään ja laukoi vajaasta 20 metristä numeroiksi jo 0-3.

Irlanti pääsi lopussa vielä kaunistelemaan numeroita, kun Niamh Priorin vapaapotku painui aivan riman alle Suomen maaliin.

Voitto merkitsi Suomen päätymistä karsintalohkon kakkossijalle Skotlannin jälkeen kuudella pisteellä. Skotlanti kaatoi päätöspäivän toisessa ottelussa Ukrainan maalein 5-0.

Kuuden karsintalohkon paras lohkokakkonen etenee voittajien lisäksi EM-lopputurnaukseen, joten Suomi joutuu nyt odottamaan muiden karsintalohkojen pelaamista ennen kuin mahdollinen pääsy lopputurnaukseen ratkeaa.

- Tyylikkäästi kestettiin alku ja päästiin sitten paremmin peliin mukaan. Edellisen pelin Skotlanti-tappio oli tosi iso pettymys ja pitää nostaa hattua joukkueelle siitä miten he kokosivat itsensä. Nyt sitten odotellaan miten muissa lohkoissa jäy, mutta kävi miten kävi, tämä oli meille ansaittu päätös tälle turnaukselle, Miettinen tiivisti.

Irlanti – Suomi 1-3 (0-1)
26. 0-1 Onna Ketola
57. 0-2 Eveliina Summanen