U19-tytöt voittivat EM-karsintalohkon näytöstyyliin

• Maajoukkueet

U19-tytöt pelasivat tänään EM-alkukarsintalohkon voitosta Unkaria vastaan. Mitään ei jäänyt sattuman varaan, sillä Unkari kaatui 7-0 (1-0)-lukemin.

Suomi näytti tänään mitä tarkoittaa ”ihannealku peliin”. Joukkue nimittäin siirtyi johtoon ensimmäisestä hyökkäyksestään ensimmäisellä minuutilla. Roosa Tuominen teki esityön ja viimeistelystä vastasi Tuuli Siponen. Suomen maalilla Katriina Talaslahti otti ensimmäisellä 45-minuuttilla kaksi aivan paraatitorjuntaa ja piti Suomea pystyssä tärkeillä hetkillä.

- Ensimmäinen puoliaika oli meille hankala. Olimme harjoitelleet etukäteen muutamaa eri tapaa puolustaa. Aloitimme pelin korkealla prässillä, mutta siitä aiheutui, että puolustuslinjamme ja keskikentän väli venyi aika isoksi. Unkari puolusti todella matalalta ja kyttäsi riistoja. He odottivat, että me laitamme pallon heidän muotoon ja kun me niin teimme, olivat he todella vaarallisia vastahyökkäyksissä. He hyödynsivät tilan linjojemme välissä, päävalmentaja Marianne Miettinen avasi.

- Muutimme puolustamistamme jo ensimmäisen puoliajan lopulla ja vielä paremmin tauon jälkeen. Se oli ratkaiseva tekijä. Otimme vähän alempaa kiinni, eivätkä he pystyneet ratkaisemaan tätä tilannetta. Seuraavissa maaleissa pääsimme iskemään heidän omilla lääkkeillään.

Suomi iski 2-0 ja 3-0 -osumat vastahyökkäyksistä. Ensin osui Aino Vuorinen ja perään Tuominen. Unkari ei käytännössä edes yrittänyt riistaa palloa suomalaisilta, vaan odotti syötönkatkoja. Suomi osasi hyödyntää tämän ja juoksutti vastustajaa. Hyökkäyksen tilat löytyivät ja Miettisen joukot myös käyttivät paikkansa.

Toisella 45-minuuttisella tehtailtiin yhteensä kuusi maalia. Viimeiset neljä merkittiin Tuomiselle, Oona Sirenille, Ruusa Portaankorvalle ja Jasmin Leppiojalle.

Suomi voitti lohkon täydellä pistepotilla. Makedonia kaatui 5-0, Moldova 7-0 ja Unkari siis niin ikään 7-0.

- Olen todella ylpeä pelaajistamme, varsinkin kun ensimmäinen puoliaika ei ollut helppo. Pelaajat ovat tehneet kovasti töitä ja ansaitsevat jokaisen pisaran tästä ilosta. Meillä on ollut hyvä meininki ja kaikki tekivät asiat mahdollisimman hyvin myös kentän ulkopuolella. Turnaus oli meiltä kokonaisuudessaan hieno.

- Nolla päästettyä maalia on koko joukkueelta hieno saavutus. Maalien tekeminen ei ole koskaan suomalaisjoukkueille liian helppoa. Ei ole myöskään helppoa pelata joukkueita vastaan, jotka puolustavat todella syvällä. Helppoa se ei ollut tänäänkään, mutta olimme riittävän kärsivällisiä.

Maalien määrällä on tässä tapauksessa myös suuri merkitys ja Suomen maalieroksi muotoutui huima 19-0. Lohkojen kaksi parasta pääsevät suoraan kevään jatkokarsintaan, mutta pelissä oli myös lohkovoitto ja sitä myöten mahdollinen ykköskoriin pääsy lohkoarvonnoissa.

12 lohkon viisi parasta, eli käytännössä ne viisi, jotka ovat voittaneet kaikki kolme peliään parhailla maalieroilla sijoitetaan ykköskoriin. Joukkoon tulevat myös Espanja ja Ranska, jotka pääsevät kevään karsintoihin suoraan. Suomi selviytyi viiden parhaan joukkoon ja on 22.11. pidettävissä arvonnoissa ykköskorissa.

- Ykköskorilla on iso merkitys. Aivan parhaat joukkueet eivät tule silloin samaan lohkoon, vaikka jatkokarsinnoissa kaikki ovat tietysti kovia, luotsi kommentoi.

Unkari-Suomi 0-7 (0-1)
1’ 0-1 Tuuli Siponen