U19-tytöt upeaan voittoon Sveitsistä

• Maajoukkueet

Anni Hartikainen vastasi Suomen kummastakin maalista 2–0-voitossa.

U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) otti sunnuntaina kovan päänahkan, kun Euroopan rankingissä kuudenneksi sijoitettu Sveitsi kaatui maalein 2–0. Anni Hartikainen viimeisteli molemmat osumat Espanjan Cádizissa pelatussa kamppailussa.

Ottelu oli Pikkuhelmareille viikon toinen, ja ensimmäisessä Englanti vei voiton selvästi 4–0. Suomen peliin jäi paljon parannettavaa – Sveitsiä vastaan nähtiinkin todellinen kasvojenpesu.

– Etenkin ensimmäisellä jaksolla hyökkäämisemme oli juuri sitä, mitä halusimme. Olimme puhuneet paljon siitä, että meidän täytyy pystyä vaihtamaan kaistaa rakennusvaiheessa, ja onnistuimme siinä. Etenimme useasti kymppialueelle ja loimme paljon maalipaikkoja, mihin saa olla tyytyväinen, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

– Sveitsi oli ihmeissään hyökkäämisemme kanssa, ja he puolustivat alkuun muodolla 6–2–2. Muoto muuttui koko kentän pelaajavartionniksi – pelaajamme ratkoivat tilanteita todella hyvin, ja pääsimme etenemään hienosti. Parantamisen varaa jäi hyökkäyspelin osalta erikoistilanteissa ja viimeisissä maalintekopaikkoihin johtavissa syötöissä.

Nollapeli Euroopan huippumaata vastaan on aina kova suoritus, ja Pitkäkangas antaa tunnustusta koko joukkueelleen. Sveitsillä ei ollut käytännössä yhtään vaarallista maalipaikkaa, vaan vedot tulivat kauempaa.

– Puolustimme koko ottelun ajan erinomaisesti. Emme lähteneet prässäämään heti vastustajan topparin syötöstä, sillä halusimme pitää linjojemme välit tiiviinä. Sveitsi pääsi lyömään pidempiä palloja linjaamme kohti, mutta puolustimme ne tosi hyvin. Myös erikoistilannepuolustaminen sujui hyvin, Pitkäkangas kehuu.

– Kamppailupelaamisemme oli nyt todella vahvaa, ja teimme paljon riistoja. Näimme nyt, mitä yksi vastaan yksi -tilanteiden voittaminen vaatii kansainvälisissä peleissä, ja tämä oli meille erittäin tärkeä kokemus. Meidän täytyy olla niissä hetkissä aivan äärirajoilla.

Hartikaisen maalit syntyivät vasemmalta laidalta, josta hän teki paljon liikkeitä koko ottelun ajan. KuPS-pelaaja oli alati vaarallinen ja lähellä päästä läpiajoon jo ennen avausosumaansa, ja Pitkäkangas nostaa hänet yhdeksi ottelun suurimmista onnistujista.

– Eilisestä on tosi hyvät fiilikset. Saimme nollattua Englanti-pelin pettymyksen, ja valmistauduimme Sveitsi-otteluun todella hyvin – voitto oli hieno palkinto siitä. Kun siihen lisää kaksi maalia, tunnelmat ovat paremmat kuin hyvät, Hartikainen kommentoi.

– Olimme tosi vahvoja kaksinkamppailuissa, ja kaikkien pelaajien asenne oli kunnossa koko pelin ajan. Se oli ollut sitä myös treenikentillä, mikä näkyi ottelussa. Tämä antoi meille paljon itseluottamusta siitä, että voimme vielä saavuttaa EM-kisapaikan.

Yhteenvetona Pitkäkangas kuvailee kulunutta viikkoa äärimmäisen tärkeäksi. Varjopuolena oli muutamat loukkaantumiset, jotka eivät toivon mukaan osoittaudu pitkäaikaisiksi.

– Olen todella ylpeä pelaajistamme ja siitä, kuinka käsittelimme ensimmäisen pelin yhdessä. Meillä oli sen jälkeen tosi hyvät päivät, ja asettelimme uudet tavoitteet ja toteutimme ne. Voitto Sveitsistä oli tosi tärkeä viesti siitä, että pystymme pärjäämään kovia maita vastaan. Sitä lähdimme tältä reissulta hakemaan, Pitkäkangas sanoo.

– Pelaajiemme lisäksi haluan kiittää taustatiimiämme. Tiimiin tuli muutoksia, ja mukana oli useampi uusi henkilö, mutta he pääsivät hetkessä mukaan joukkueeseen. Lääkärimme Annika Mecklin, fysiomme Janne Ukkonen ja Karin Salmen sekä videoanalyytikkomme Petteri Joensuu tekivät timanttista työtä. Myös fanijoukkomme ansaitsevat ison kiitoksen – oli mahtavaa, että saimme suomalaisilta kannustusta kummassakin pelissä.

Suomi – Sveitsi 2–0 (1–0)
15’ Anni Hartikainen 1–0
79’ Hartikainen 2–0

12 Sonja Ferm (mv)