U19-tytöt taipui Tanskalle EM-karsintaturnauksen päätösottelussaan

• Maajoukkueet

1–2-tappiosta huolimatta Suomi pelaa keväällä EM-jatkokarsinnoissa.

Jatkopaikkansa jo viikonloppuna varmistanut U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) pelasi tänään tiistaina lohkovoitosta emäntämaa Tanskaa vastaan. Suomi johti ottelua vielä tauolla Inka Sarjanojan osumalla, mutta Tanska tuli toisen jakson alussa tasoihin ja myöhemmin ohi.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas oli ottelun jälkeen pettynyt tulokseen, mutta ylpeä siitä, kuinka joukkue antoi kaikkensa. Pitkäkangas antoi tunnustusta kovatasoiselle vastustajalle – päävalmentaja korostaa, että tällaiset ottelut ovat erittäin tärkeitä pelaajille.

– Siitä on pitkä aika, kun olemme viimeksi kohdanneet jonkun Euroopan huippumaista. Haastoimme heidät tosissaan, ja pistimme heidät niin piukille kuin vaan pystyimme. Luodut maalipaikat meni melko tasan. Etenkin ensimmäinen jakso oli meiltä hyvä, ja pääsimme tauolle johdossa. Toisella puoliajalla teimme pari harmittavaa virhettä, joista Tanska rankaisi armotta, Pitkäkangas sanoo.

– Meillä oli haasteita Tanskan puolustustasapainon rikkomisessa, sen vuoksi emme pystyneet etenemään boksin sisään riittävän useasti ja luomaan maalintekopaikkoja tämän enempää. Yritimme mennä heidän 1.linjan ulkopuolelle, sieltä muodon sisään ja vaihtaa kaistaa. Siinä oli haasteita. Sitten yritimme edetä nopeammin, pitkillä syötöillä kohti selustaa, mutta Tanskan linja toimi hyvin, emmekä onnistuneet riittävän laadukkaasti horjuttamaan heitä.  Saimme ohjattua Tanskan laidoille, mihin heidät halusimme, mutta he pääsivät muuttamaan painopistettä liian useasti. Jouduimme liikkumaan paljon poikittain, mikä kulutti paljon energiaa.

Pitkäkangas löysi ottelusta myös hyvää. Päävalmentajan mukaan Suomi puolusti omaa rangaistusaluettaan erinomaisesti, mikä oli yksi Pikkuhelmareiden tavoitteista turnauksessa. Kaksi muuta olivat pallonmenetysten määrän vähentäminen omalla puolustuskolmanneksella sekä tehokkaammat etenemiset boksiin.

– Voimme olla tosi ylpeitä siitä, kuinka puolustimme boksiamme tänään ja koko turnauksessa. Tanska ei loppujen lopuksi luonut määrällisesti paljoa maalintekotilanteita. Kaikki ikäluokkamme, jotka ovat pärjänneet karsinnoissa, ovat olleet erinomaisia juuri oman maalin suojelemisessa. Me olemme kehittyneet siinä jokaisen leirin aikana, ja matka tähän pisteeseen on ollut hieno kasvutarina.

– Tämän lisäksi pysyimme pallossa omalla kolmanneksella paremmin, pidimme etäisyydet lyhyinä ja syötimme turvallisia syöttöjä määrällisesti enemmän kuin aikaisemmin.

Joukkue saa Pitkäkankaalta kiitosta koko karsintarupeamasta. Kaikki pelaajat esiintyivät Pitkäkankaan mukaan joukkueen arvojen mukaisesti niin kentällä kuin sen ulkopuolella.

– Pelaajamme antoivat tänäänkin kaikkensa tälle joukkueelle – siitä heille iso hatunnosto. Olen tosi ylpeä kaikista pelaajistamme. Keskittyminen oli korkealla tasolla koko ajan, halu oppia ja toteuttaa haluamiamme asioita oli läsnä koko turnauksen, Pitkäkangas kehuu.

– Managerimme Miina Tapaninen hoiti kaikki järjestelymme timanttisesti niin kuin aina. Lääkintätiimimme painoi pitkää päivää ja piti pelaajista hyvää huolta – työn laadusta kertoo se, että kaikki 20 pelaajaamme olivat täydessä pelikunnossa viimeisessä ottelussamme.

Pitkäkankaan valmennustiimiin liittyi syksyllä psyykkinen valmentaja Kim Forsblom, joka oli ensimmäistä kertaa mukana EM-karsinnoissa. Forsblom toi Pitkäkankaan mukaan tärkeän panoksen tiimiin auttamalla sekä pelaajia että valmentajakollegoitaan.

– Kaikki valmennustiimistämme hoitivat oman vastuualueensa erinomaisesti. Painoimme hommia aamusta iltaan sen eteen, että joukkueellamme olisi mahdollisimman hyvät menestysmahdollisuudet. On tärkeää, että kaivamme kaiken infon näistä peleistä, mitä voisimme tehdä paremmin tulevaisuudessa. Pyrimme auttamaan pelaajia ja heidän valmentajiaan näiden karsintojen jälkeen, sillä oleellisimman työn pelaajat tekevät omassa arjessaan, Pitkäkangas sanoo.

– Ansaitsimme EM-jatkokarsintapaikan. Sitä pitää kunnioittaa, ja voimme olla siitä tosi ylpeitä. Se tarkoittaa sitä, että saamme ensi keväänä kovia maaotteluita, ja se on erittäin tärkeää pelaajillemme. EM-kisaunelmamme on elossa, ja metsästämme kisapaikkaa huhtikuun karsinnoissa. Meillä on siihen asti aikaa kehittyä niin yksilöinä kuin joukkueena.

Suomi – Tanska 1–2 (1–0)
34' Inka Sarjanoja 1–0
48' Karen Linnebjerg Knudsen 1–1
71' Knudsen 1–2